Aan het eind van de 17de eeuw komt Willemijntje van den Doorslag in dienst van kasteel Amerongen. Het kasteel is dan vermoedelijk al bezit van Ursula Philippota van Raesfelt. Zij is sinds 1703 de weduwe van Godard van Reede van… Verder lezen →
Ten zuiden van de Nederstraat in Amerongen stond het voormalige kasteel Lievendaal. Wat nog rest van dit kasteel is een heuvel binnen een verlande gracht. Mogelijk zijn er nog funderingen in de grond te vinden, maar daarvan is op het… Verder lezen →
Er bestaat een digitale afbeelding van een handgetekende kaart van de tuin van ons Huys. De kaart dateert van ongeveer 1910, maar wie de kaart gemaakt heeft en waar hij op dit moment is, is niet bekend. Op de kaart… Verder lezen →
Afgelopen najaar (2024) is het ‘Corpus wandtapijten in Nederland. Europese wandtapijten in Nederlandse openbare collecties‘ uitgekomen als RKD Studie. Deze publicatie is het resultaat van bijna twintig jaar onderzoekswerk van de expert op dit gebied: Hillie Smit. Het corpus biedt… Verder lezen →
Je gaat het pas zien als je het doorhebt, hoeveel schilderijen op het kasteel van de hand van Jan Antonisz. van Ravesteyn (1572(?)-1657) zijn. In de Wijtscollectie zijn zes schilderijen door hem geschilderd, vier zijn aan hem toegeschreven en drie… Verder lezen →
We weten niet precies sinds wanneer de voorouderportretten op de galerij in Amerongen zijn komen te hangen. De portretten van Godard Adriaan, Margaretha en de jonge Van Ginkel hebben het Rampjaar overleefd. Dat betekent dat ze niet in Amerongen waren…. Verder lezen →
Stichting Erfgoed Landfort organiseerde in 2024 in samenwerking de Stichting Kastelen Buitenplaatsen Landgoederen een serie webinars met de titel ‘Hart voor de Buitenplaats’. Bij het laatste webinar was Jemima de Brauwere te gast om te praten over haar werk voor… Verder lezen →
Sinds de Bentinckkamer in Huys Amerongen weer open is voor bezoek, laat ik bezoekers raden wie de vrouw is op het portret boven de schoorsteenmantel. Is het een jonkvrouw? Is het een prinses? Een familielid van Godard van Aldenburg Bentinck… Verder lezen →
De kleding die we bij een een begrafenis dragen en in de periode daarna is doorgaans sober en respectvol als eerbetoon aan de overledene en de nabestaanden. Geen felle kleuren, geen drukke prints, geen shirts met plaatjes en teksten. Wat… Verder lezen →
In de linnenkamer hangt een bordesfoto van graaf en gravin Van Aldenburg Bentinck met tussen hen in hun jongste zoon. Verder zien we hier op deze foto adellijke families van onder andere kasteel Twickel en Middachten. De foto is genomen… Verder lezen →
Een ereboog, het woord zegt het al, is een boog die opgericht wordt ter ere van iets, bijvoorbeeld ter viering van een overwinning of een huwelijk. In Amerongen en Doorn zijn aan het begin van de twintigste eeuw erebogen opgericht… Verder lezen →
In de lange gang van het Huys hangen twee grote wandkleden met bosgezichten, zgn. verdures. Deze tapijten worden toegeschreven aan de Delftse tapijtwever Maximiliaan Van der Gucht. Ze stammen uit de 17de eeuw en zijn dus van Hollandse makelij. Dat… Verder lezen →
Michiel van Mierevelt (1566-1641) was een in de 17de eeuw zeer populaire portretschilder van zowel de stadhouderlijke familie, de Engelse koning, als ook burgers. Hij was naast een goed schilder ook een gewiekst zakenman. Toen hij in 1607 van het… Verder lezen →
Vaak zie je verbaasde gezichten als je de bezoekers in de eetzaal wijst op de desserttafel in de vorm van een etagère en daarbij de term stommeknecht laat vallen. Soms merk je dan aan de gefronste wenkbrauwen dat het vragen… Verder lezen →
© 2025 Een huis vol verhalen — Ondersteund door WordPress
Thema door Anders Noren — Omhoog ↑