In de hal van Kasteel Amerongen pronken de bustes van Queen Mary II en stadhouder Willem III. Ze zijn symmetrisch geplaatst in nissen. Ze dateren uit de 18e eeuw en zijn gemaakt van gips. Het was gebruikelijk voor adellijke huizen… Verder lezen →
Het schilderij van de familie Von Ilsemann in de Bentinckkamer is gemaakt door Adolf Pirsch, een society schilder. Er hangen in het kasteel meer schilderijen van zogenaamde society schilders. Zo zijn de portretten van Godard van Aldenburg Bentinck op de… Verder lezen →
Het kind werd niet altijd als een kinderlijk wezen beschouwd. De kindertijd werd in de 16de en 17de eeuw beschouwd als een serieuze fase van voorbereiding op de volwassenheid. Er was dus weinig ruimte voor de kinderlijke wereld en fantasie…. Verder lezen →
Kasteel Amerongen kent diverse kamerschermen uit diverse perioden en van diverse materialen. Een kamerscherm was, zeker in een groot kasteel, een bijzonder praktisch onderdeel van het interieur. Maar waar komt dat kamerscherm eigenlijk vandaan? China De oorsprong van kamerschermen vinden… Verder lezen →
Het gastenboek geeft een goed beeld van met wie de familie Bentinck omgaat. Prinsessen, prinsen en leden van adellijke families hebben hier hun handtekening achtergelaten. Enkele gasten hebben ook geposeerd. Deze foto uit 1925 is gemaakt naar aanleiding van een… Verder lezen →
Op deze foto zijn we getuige van de start van een driedaagse viering van het zilveren huwelijk van Graaf en Gravin Bentinck. Het echtpaar staat vooraan met hun jongste zoon. Er poseren dames en heren van diverse adellijke families, zoals… Verder lezen →
Sommige dingen in het kasteel zie je wel, maar registreer je niet goed. In de Lodewijkskamer hangt een portret van Jan-Maximiliaan van Tuyll van Serooskerken. Hij is de man van Ursula Christina Reiniera van Reede (dochter van Henriette van Nassau… Verder lezen →
Henriette van Nassau-Zuylestein, de vrouw van Frederik Christiaan van Reede, blijft in 1719, na vier huwelijksjaren, als weduwe achter. In het Utrechts Archief wordt correspondentie van haar bewaard. Het betreft onder andere een aantal brieven die zij als weduwe ontving… Verder lezen →
Bij het zien van de worsten en hammen aan het plafond van de keuken is het leuk om wat meer te vertellen over het roken als conserveringstechniek. Daar is echter wat basiskennis voor nodig. Op één van de plattegronden van… Verder lezen →
In 1918 stortte het Duitse keizerrijk in en vluchtte de keizer naar Amerongen. In eerste instantie was graaf Bentinck niet echt blij met het nieuws, maar hij voelde zich toch enigszins verplicht om de keizer te ontvangen, aangezien hij lid… Verder lezen →
Bij portretten is het natuurlijk heel belangrijk dat het portret goed gelijkend is. Maar wat de geportretteerde voor kleding aan heeft lijkt soms nog belangrijker. Dat is niet zo gek natuurlijk. Kleren maken de man. De kleding drukt de rang… Verder lezen →
Dat vrijwilligers onmisbaar zijn voor de instant houding van ons cultureel erfgoed in het algemeen en Kasteel Amerongen in het bijzonder is bij alle vrijwilligers en medewerkers van het kasteel bekend. We zijn ook allemaal bekend met het bijzondere werk… Verder lezen →
In de lange gang hangt een schilderijtje van een dame met een hondje. De afgebeelde dame is gekleed in een gele japon en draagt daar een rode sluier overheen. Zij is driekwart naar rechts gedraaid en kijkt de toeschouwer aan…. Verder lezen →
De titel graaf van Athlone werd in 1692 door koning Willem III geschonken aan baron Godard van Reede van Ginkel als dank voor zijn succesvolle veldslagen in Ierland. Zijn nakomeling Frederik Christiaan Reinhard van Reede (1743 – 1808) werd in 1747… Verder lezen →
© 2024 Een huis vol verhalen — Ondersteund door WordPress
Thema door Anders Noren — Omhoog ↑