Bij velen is de dierenliefde en de kijk op dierenwelzijn van gravin Elisabeth Von Ilsemann – Van Aldenburg Bentinck bekend. Zelfs op haar Ex Libris staat een hond afgebeeld. Minder algemeen bekend is dat gravin Elisabeth talent had voor het… Verder lezen →
Het leven van Henriëtte van Nassau-Zuylestein, echtgenote van Frederik Christiaan van Reede, werd getekend door verlies. Haar echtgenoot overleed vier jaar na hun huwelijk. Haar jongste kind, Ursula Christina Reiniera, was toen 2,5 maand oud. De drie kinderen die Frederik… Verder lezen →
Als Godard Adriaan en Margaretha beiden ‘aan de thee zijn’, stuurt Margaretha haar man in november 1681 theegereedschap. Het is niet helemaal duidelijk wat ze precies bedoelt. In de 17e eeuw was een theeset nog niet standaard. Wat je nu… Verder lezen →
Er is wel eens wat discussie over de afbeeldingen op onze Berlijnse wandtapijten in de Gobelinkamer: Blaadjes aan de bomen in de winter? Schapen scheren hoort niet bij de zomer, maar bij de lente! Waarom zijn er vijf wandtapijten en… Verder lezen →
Jan van Mekeren wordt in 1658 in Tiel geboren. In 1682 komt zijn naam voor in de registers van ‘The Dutch Reformed Church’ in Londen. Waarschijnlijk is hij in Engeland geweest om zich de kunst van de meubelmarqueterie eigen te… Verder lezen →
In de lange gang op de beletage hangen twee wandtapijten tegenover elkaar, een grote en een kleine. Ze komen naar alle waarschijnlijkheid uit de 17de eeuwse Delftse weverij van Maximiliaan van der Gucht. Op het grote tapijt wemelt het van de… Verder lezen →
Afgelopen najaar (2024) is het ‘Corpus wandtapijten in Nederland. Europese wandtapijten in Nederlandse openbare collecties‘ uitgekomen als RKD Studie. Deze publicatie is het resultaat van bijna twintig jaar onderzoekswerk van de expert op dit gebied: Hillie Smit. Het corpus biedt… Verder lezen →
Je gaat het pas zien als je het doorhebt, hoeveel schilderijen op het kasteel van de hand van Jan Antonisz. van Ravesteyn (1572(?)-1657) zijn. In de Wijtscollectie zijn zes schilderijen door hem geschilderd, vier zijn aan hem toegeschreven en drie… Verder lezen →
In de lange gang van het Huys hangen twee grote wandkleden met bosgezichten, zgn. verdures. Deze tapijten worden toegeschreven aan de Delftse tapijtwever Maximiliaan Van der Gucht. Ze stammen uit de 17de eeuw en zijn dus van Hollandse makelij. Dat… Verder lezen →
Michiel van Mierevelt (1566-1641) was een in de 17de eeuw zeer populaire portretschilder van zowel de stadhouderlijke familie, de Engelse koning, als ook burgers. Hij was naast een goed schilder ook een gewiekst zakenman. Toen hij in 1607 van het… Verder lezen →
Vaak zie je verbaasde gezichten als je de bezoekers in de eetzaal wijst op de desserttafel in de vorm van een etagère en daarbij de term stommeknecht laat vallen. Soms merk je dan aan de gefronste wenkbrauwen dat het vragen… Verder lezen →
Soms wekt een bezoekersvraag je nieuwsgierigheid op en vind je tevens het antwoord op een vraag van een collega-auteur. Zo gebeurde dat onlangs bij het portret van Jane Wroth, de moeder van de Henriette van Nassau-Zuylestein, te zien in de… Verder lezen →
Op één van de bordesfoto’s in de expositie ‘Portretten op de trap’ zien we een bijzondere verschijning. Het is Ottoline Morrell, een rijzige vrouw van 1 meter 80, afgebeeld met één van haar fameuze hoeden en gekleed in een flamboyante… Verder lezen →
Bezoekers stellen regelmatig de vraag of we op het kasteel ook schilderijen van beroemde schilders hebben. We kunnen daar rustig op antwoorden dat we die hebben, alleen is het de vraag of de bezoekers die schilders ook kennen. Zij bedoelen… Verder lezen →
In de hal van Kasteel Amerongen pronken de bustes van Queen Mary II en stadhouder Willem III. Ze zijn symmetrisch geplaatst in nissen. Ze dateren uit de 18e eeuw en zijn gemaakt van gips. Het was gebruikelijk voor adellijke huizen… Verder lezen →
© 2025 Een huis vol verhalen — Ondersteund door WordPress
Thema door Anders Noren — Omhoog ↑