Vaak zie je verbaasde gezichten als je de bezoekers in de eetzaal wijst op de desserttafel in de vorm van een etagère en daarbij de term stommeknecht laat vallen. Soms merk je dan aan de gefronste wenkbrauwen dat het vragen… Verder lezen →
Godard van Reede van Ginkel, de eerst graaf van Athlone, stierf in 1703. Voor hem is een prachtig rouwbord gemaakt. Het hangt in de Andrieskerk in Amerongen, tussen de twintig andere rouwborden van de familie Van Reede. Het is niet… Verder lezen →
Soms wekt een bezoekersvraag je nieuwsgierigheid op en vind je tevens het antwoord op een vraag van een collega-auteur. Zo gebeurde dat onlangs bij het portret van Jane Wroth, de moeder van de Henriette van Nassau-Zuylestein, te zien in de… Verder lezen →
In het Huys hangt beneden in de hal bij de ingang een rouwbord. Eigenlijk een vreemde plek voor zo’n object, want normaal gesproken zie je deze borden alleen in kerken. Als bezoekers meer willen weten over dit bord kun je… Verder lezen →
Op één van de bordesfoto’s in de expositie ‘Portretten op de trap’ zien we een bijzondere verschijning. Het is Ottoline Morrell, een rijzige vrouw van 1 meter 80, afgebeeld met één van haar fameuze hoeden en gekleed in een flamboyante… Verder lezen →
Toen Frederik Christiaan van Reede in 1719 overleed, werd zijn jongere broer Reinhard voogd over de drie kinderen die uit het huwelijk met Henriette van Nassau-Zuylestein geboren waren. Wie was deze Reinhard en hoe oefende hij zijn taak als voogd… Verder lezen →
In de Lodewijkskamer hangt een rouwportret van Margaretha Turnor. Haar man Godard Adriaan van Reede was op op 9 oktober 1691 69-jarige leeftijd overleden. Laatste missie In mei van het jaar 1690 aanvaardde Godard Adriaan een opdracht van de Staten… Verder lezen →
Ruben Velleman was de fotograaf van Het Leven geïllustreerd, die vanaf een hooiwagen een foto van de keizer in de tuin van Kasteel Amerongen maakte. Dit was niet het eerste bewijs dat de keizer in Amerongen was. De foto’s worden… Verder lezen →
Bezoekers stellen regelmatig de vraag of we op het kasteel ook schilderijen van beroemde schilders hebben. We kunnen daar rustig op antwoorden dat we die hebben, alleen is het de vraag of de bezoekers die schilders ook kennen. Zij bedoelen… Verder lezen →
De Romeinse keizers wisten het al: met je hoofd op een munt kon je je macht in het gigantische rijk aan iedereen bekend maken. Portretten en machthebbers gaan sindsdien hand in hand. Als vorst was het belangrijk dat iedereen wist… Verder lezen →
In de hal van Kasteel Amerongen pronken de bustes van Queen Mary II en stadhouder Willem III. Ze zijn symmetrisch geplaatst in nissen. Ze dateren uit de 18e eeuw en zijn gemaakt van gips. Het was gebruikelijk voor adellijke huizen… Verder lezen →
Het schilderij van de familie Von Ilsemann in de Bentinckkamer is gemaakt door Adolf Pirsch, een society schilder. Er hangen in het kasteel meer schilderijen van zogenaamde society schilders. Zo zijn de portretten van Godard van Aldenburg Bentinck op de… Verder lezen →
Het kind werd niet altijd als een kinderlijk wezen beschouwd. De kindertijd werd in de 16de en 17de eeuw beschouwd als een serieuze fase van voorbereiding op de volwassenheid. Er was dus weinig ruimte voor de kinderlijke wereld en fantasie…. Verder lezen →
Kasteel Amerongen kent diverse kamerschermen uit diverse perioden en van diverse materialen. Een kamerscherm was, zeker in een groot kasteel, een bijzonder praktisch onderdeel van het interieur. Maar waar komt dat kamerscherm eigenlijk vandaan? China De oorsprong van kamerschermen vinden… Verder lezen →
© 2025 Een huis vol verhalen — Ondersteund door WordPress
Thema door Anders Noren — Omhoog ↑