Op de galerij staat een kistje met daarin een theesetje dat volgens de overlevering door Godard van Reede van Ginkel gebruikt werd als hij op veldtocht ging. Op het briefje erbij lijkt wat anders te staan, maar dat is lastig… Verder lezen →
Godard van Reede van Ginkel, de eerst graaf van Athlone, stierf in 1703. Voor hem is een prachtig rouwbord gemaakt. Het hangt in de Andrieskerk in Amerongen, tussen de twintig andere rouwborden van de familie Van Reede. Het is niet… Verder lezen →
Het kind werd niet altijd als een kinderlijk wezen beschouwd. De kindertijd werd in de 16de en 17de eeuw beschouwd als een serieuze fase van voorbereiding op de volwassenheid. Er was dus weinig ruimte voor de kinderlijke wereld en fantasie…. Verder lezen →
Na de Glorious Revolution van 1688/89 bevond Godard van Reede Ginkel zich in Ierland als luitenant-generaal van de cavalerie in het leger van Willem III. Willem III zelf vertrok na een gewonnen slag aan de Boyne en mislukte aanvallen op… Verder lezen →
1696 dreigde er voor Godard van Reede van Ginkel een gênante situatie te ontstaan. In zijn functie als luitenant-opperjagermeester van stadhouder-koning Willem III was hij voorzitter van de jachtrechtbank. Het had weinig gescheeld of hij had zijn eigen vrouw moeten… Verder lezen →
De staten van Gelre boden in 1675 stadhouder-koning Willem III het ambt van opperjagermeester van de Veluwe aan. Kort daarop benoemden zij Godard van Reede van Ginkel op voorspraak van de prins tot luitenant-opperjagermeester (luitenant betekent letterlijk plaatsvervanger). Hieruit blijkt… Verder lezen →
Goert van Reede en zijn vrouw Geertruid van Nijenrode waren de eerste bewoners van kasteel Amerongen die in de grafkelder in de Andrieskerk zijn bijgezet. Vermoedelijk is de grafkelder nog in opdracht van Goert gebouwd, ten tijde van de reformatie…. Verder lezen →
Je portret laten maken was een serieuze zaak. Helemaal als je de veldheer van de Republiek wilde zijn en later zelfs was. Dan moest je serieus kijken en vertrouwen uitstralen. Bovendien is het alles behalve eenvoudig om een complete portretzitting… Verder lezen →
Schoonmoeder en schoondochter, twee totaal verschillende karakters, die totaal verschillende opvattingen over eigenlijk van alles en nog wat hadden, maar wel een lange tijd tot elkaar ‘veroordeeld’ waren. Een ding hadden Margaretha en Philippota wel gemeen: hun liefde voor Godard… Verder lezen →
Middachten en Amerongen hebben in de geschiedenis meermalen dezelfde heer gehad. De relatie tussen de twee kastelen begint in de 17e eeuw en loopt door tot in de 19e eeuw. Hierdoor delen Amerongen en Middachten een groot deel van hun… Verder lezen →
In het Huys is de hoeveelheid portretten van Stadhouder Willem III opvallend. In de Grote Zaal hangt hij niet voor niets naast Godard van Ginkel. De carrière van Van Ginkel is nauw verbonden met het levensdoel van Willem III. Ook… Verder lezen →
In de Grote Zaal bevinden zich twee topstukken van Kasteel Amerongen: de Van Mekerenkabinetten. Zij zijn gedateerd tussen 1700 en 1724. Het is niet overdreven om ze als topstukken te kwalificeren. Vijf kabinetten, twee sets Over de hele wereld zijn… Verder lezen →
In het Eerste Stadhouderloze Tijdperk (1650-1672) vormden de Spaanse Nederlanden (het huidige België) een twistappel tussen de Republiek en Frankrijk. Lodewijk XIV wilde graag de Spaanse Nederlanden inlijven bij Frankrijk. Om dat gevaar te bezweren stuurde Johan de Witt een… Verder lezen →
Margaretha maakte zich grote zorgen over de carrière van haar zoon, Godard van Ginkel. Zij vond dat hij zich herhaaldelijk bij promoties liet passeren. Maar het zou helemaal goed komen! De jonge ritmeester Op diplomatieke missie De echte veldheer Ervaren… Verder lezen →
Margaretha was een zeer bezorgde moeder en had een hechte band met haar enig zoon, Godard van Ginkel. Dit blijkt onder meer uit het roerende afscheid op de kade in Hellevoetsluis. Godard vertrok voor een maand of tien met zijn… Verder lezen →
© 2025 Een huis vol verhalen — Ondersteund door WordPress
Thema door Anders Noren — Omhoog ↑