Centraal in dit project staan de brieven die Margaretha Turnor aan haar man schrijft als hij op diplomatieke missie is. Zij begint elke brief met “Mijn heer en lie(f)ste hartge” en hij heeft al haar brieven bewaard.

Margaretha Turnor en Godard Adriaan van Reede

Margaretha Turnor (1613-1700) is de dochter van de Engelse officier George Turnor en de adellijke dame Salomé van Meetkerken. Godard Adriaan van Reede (1622-1691) is de zoon van Godert van Reede en Anna van den Boetzelaer. Ze trouwen in 1643 en krijgen één zoon.

Ten voeten uit portret van een trotse man met een harnas aan. Hij heeft zijn rechter hand in zijn zij, zijn linker hand leunt op zijn helm met rode en witte veren die naast hem op een tafel ligt. Hij heeft lang pluizig haar, een hoog voorhoofd en een snor.
Godard Adriaan van Reede (1622-1691), Jurriaen Ovens, 1663. Collectie Kasteel Amerongen. Foto: Peter Cox
Dame met een heel hoog voorhoofd en een flinke bos krullend haar tot op de schouder. Ze draagt een zwart fluwelen lijfje en overrok. Een witte bedenking op de wijde hals en witte manchetten. Onder de overrok een glimmende rok met goud en zilver en motiefjes.
Margaretha Turnor (1613-1700), Jurriaen Ovens, 1661. Collectie Kasteel Amerongen. Foto: Peter Cox

Godard van Reede van Ginkel en Ursula Philippota van Raesfelt

Margaretha Turnor en Godard Adriaan hebben één zoon: Godard van Reede van Ginkel (1644-1703). Hij trouwt met Ursula Philippota van Raesfelt (1643-1721). Samen zullen ze vijftien kinderen krijgen. Godard is millitair en daardoor vaak van huis. Ursula Philippota is daardoor afhankelijk van haar schoonmoeder.

Ten voeten uit portret van een serieus kijken de man met lange krullen. Hij draagt een harnas met daar overheen een rode mantel met daarop geborduurd de ster van de Orde van de Olifant. De keten met de hanger van de olifant draagt hij ook om zijn nek. In zijn rechterhand heeft hij een maarschalkstaf. Op de vergulde lijst van het schilderij zitten acht familiewapens.
Godard van Reede van Ginkel (1644-1703), Van der Heyden. Collectie Kasteel Amerongen. Foto: Peter Cox.
Dit grote schilderij heeft een gouden gedecoreerde lijst met familiewapens: twee aan de boven -en onderkant, twee aan beide zijkanten. Afgebeeld is, ten voeten uit, een zittende vrouw voor een groene struiken of bomen. Linksachter is een doorkijkje naar een tuin met klassieke beelden. Het bovenlichaam is naar de toeschouwer gekeerd en de vrouw kijkt ons ook aan. Haar linkerbeen wijst schuin links naar voor van de vrouw is naarheeft een zeer chique uitstraling.
Ursula Philippota van Raesfelt (1643-1721), Johann Christof Merck. Collectie Kasteel Amerongen. Foto: Peter Cox.