In het Eerste Stadhouderloze Tijdperk (1650-1672) vormden de Spaanse Nederlanden (het huidige België) een twistappel tussen de Republiek en Frankrijk. Lodewijk XIV wilde graag de Spaanse Nederlanden inlijven bij Frankrijk. Om dat gevaar te bezweren stuurde Johan de Witt een gezantschap naar Spanje met de opdracht een verbond met Spanje te sluiten. De Witt hoopte zo de Zonnekoning te weerhouden van een inval in de Spaanse Nederlanden, omdat Frankrijk in dat geval van twee zijden zou worden aangevallen: Spanje en de Republiek. Spanje had net, in 1659, na vijfentwintig jaar oorlog voeren, een vrede met de Fransen gesloten.

Op een heuvel met op de voorgrond een bosje ligt een groet kasteel met verschillende torens en verdedigingswerken. Rechts ligt op de voorburg bijna een compleet dorp. Rondom het bos wandelen mensen, rechts gaat er een weg met een muur omhoog richting het dorp.
Gezicht op het koninklijk Alcazar van Madrid, Juan de la Corte, 1638. Collectie: Museo Arqueológico Nacional, foto: Jorge Blazquez. Felipe IV hield hier zijn hof in 1660.

Stralende afgezant

Samen met twee andere diplomaten werd Godard Adriaan van Reede in 1660 uitgezonden op diplomatieke missie naar Madrid. De keuze voor Godard Adriaan was niet toevallig. Hij had zich immers in in het verleden een bekwaam onderhandelaar getoond. Zijn kwaliteiten waren ook de beroemde dichter Joost van den Vondel opgevallen. Ter ere van de benoeming van Godard Adriaan tot gezant naar Spanje schreef hij het gedicht “Claraque in luce refulsit”, in goed Nederlands: “En hij schitterde in helder licht”.

Ten voeten uit portret van een trotse man met een harnas aan. Hij heeft zijn rechter hand in zijn zij, zijn linker hand leunt op zijn helm met rode en witte veren die naast hem op een tafel ligt. Hij heeft lang pluizig haar, een hoog voorhoofd en een snor.
Godard Adriaan van Reede (1622-1691), Jurriaen Ovens, 1663. Collectie Kasteel Amerongen.

… Madrid zal juichen op den glans van Amerongen,
En ’t Bisschoppelijck Sticht, wanneer de Staetsgezant,
Onthaelt op ’t groot palais, door eene straet van tongen,
Het bontgenootschap sterckt van ’t vrije Nederlandt…

Naast de opdracht om in Madrid de belangen van de Republiek te behartigen, dienden de gezanten ook aan te dringen op de uitvoering van de afspraken die bij de vrede van Munster (1648) gemaakt waren over de aan het huis van Oranje behorende goederen.

Meereizende zoons

De enige zoon, de dan zestienjarige Godard, mocht met zijn vader mee naar Spanje. Op de kade van Hellevoetsluis nam hij volgens Lodewijk Huygens “een zeldzaam en vermakelijk afscheid” van zijn moeder Margaretha. Deze Lodewijk Huygens, zoon van de bekende Christiaan Huygens, ging mee vanwege zijn kennis van de Spaanse taal. Uit een brief van Margaretha aan vader Huygens weten we dat Godard Adriaan er dankbaar gebruik van heeft gemaakt. Ze noemt in haar schrijven zijn zoon “een groote hulp”.

Een schilderij met zes cartouches. In het midden een oudere man, Constantijn Huygens. Hij heeft een spits gezicht met een snor en een klein baardje. Hij heeft donker halflang haar met veel volume. Hij is in het zwart gekleed met een kantenkraag. Zijn linker hand houdt hij voor de borst, waardoor je het kanten manchet ziet. Om zijn middelvinger draagt hij een ring. Midden boven een portret van een jong meisje, Constantijns dochter Suzanna, in een wit jurkje en een wit kapje op. Op het jurkje zitten roze strikjes en op het kapje een roos. De andere vier cartouches zijn voor de vier zoons. Links boven Constantijn jr., rechts boven Christiaan, links onder Lodewijk, rechts onder Philips. Afgezien van Philips dragen de jongens donkerbruin met een witte kraag. Philips draagt een groen fluwelen cape en een baret met een witte veer. Tussen de cartouches zijn in bruin putti en vruchten geschilderd. Op een schild onderaan het schilderij staat ECCE / HÆREDITAS / DOMINI. / Anno. 1640
Portret van Constantijn Huygens (1596-1687) en zijn vijf kinderen, 1640, Adriaen Hanneman. Collectie Mauritshuis. Linksonder Lodewijk (negen jaar oud).

Diplomatieke strategie van Johan de Witt

In werkelijkheid was deze diplomatieke missie met betrekking tot de staatszaken een afleidingsmanoeuvre. De Witt knoopte namelijk tegelijkertijd besprekingen aan met Frankrijk over de verdeling van de Spaanse Nederlanden tussen Frankrijk en de Republiek. De Hollandse raadpensionaris hoopte dat de Franse koning onder druk van een verbond van de Republiek met Spanje zou inzien dat verovering van de Spaanse Nederlanden geen optie was en genegen zou zijn om met de Republiek te onderhandelen. Tegen deze achtergrond is het niet verwonderlijk dat behalve het gedicht de diplomatieke missie naar Spanje niets opleverde en als een voetnoot in de geschiedenis verdween. Ondanks zijn diplomatieke behendigheid leverde het uiteindelijke ook De Witt niets op.

BronnenFeiten
Lennep, J. van (1863). De werken van Vondel, in verband gebracht met zijn leven, en voorzien van verklaring en aanteekeningen; deel acht. Amsterdam: Gebroeders Binger.pp. 117-118: Gedicht
Wickevoort Crommelin, H.S M. van (1913). Johan de Witt en zijn tijd. Amsterdam: Nederlandsche Algemeene Maatschappij van Levensverzekering “Conservatrix”.pag. 51 – 52: Onderhandelingen met Frankrijk
George Ellerbroek (2017). Godard Adriaan van Reede van Amerongen; een biografische schets. Kasteel Amerongenpag. 11: Inhoud missie
Mulder, A.W.J. (2015). Kasteel Amerongen en zijn bewoners. Amerongen: Vriendenkring van Kasteel Amerongenpag. 34: Belangen van Oranje
Brief van Margaretha aan Constantijn Huygens
ObjectInvalshoek
ReiskistDiplomatieke missie
Portret van Godard Adriaan op de galerijVondel schreef zijn gedicht op basis van dit schilderij
Schilderij van Godard van Ginkel op 16-jarige leeftijdReis naar Spanje

Gerelateerde berichten