Margaretha maakte zich grote zorgen over de carrière van haar zoon, Godard van Ginkel. Zij vond dat hij zich herhaaldelijk bij promoties liet passeren. Maar het zou helemaal goed komen!

De jonge ritmeester

Godard van Reede was enig kind en de oogappel van vooral zijn moeder. Zijn ouders noemde hem Heer van Ginkel, naar één van zijn titels, misschien om de Godards uit elkaar te houden. Kosten noch moeite werden gespaard om hem de best mogelijke uitgangspositie te geven voor een glansrijke carrière. De beste manier voor een adellijke jongeheer om carrière te kunnen maken, was in het leger. Toen Godard van Ginkel 14 jaar was, had zijn vader al een compagnie cavaleriesoldaten voor hem gekocht. Op het schilderijtje naast de schouw (aan de kant van de keurvorst) in de Grote Zaal zien we Van Ginkel als ritmeester van zijn regiment. Waarschijnlijk is er een waarnemer aangesteld om het uitvoerende werk te doen. Maar het was een mooi beginnetje!

Portret ten halve van een beetje een blekige jongen met vlassig haar, donkere ogen en een smalle mond met volle lippen. Hij draagt een kort wit sjaaltje om zijn nek, een kuras en daaronder een okergele wambuis met openvallende mouwen. Daaronder heeft hij witte mouwen. Om zijn middel heeft hij een oranje sjerp.
Godard van Reede van Ginkel, 1659, Cornelis Jonson van Ceulen. Collectie Kasteel Amerongen.

Op diplomatieke missie

Op het schilderij naast de deur in de grote zaal staat Van Ginkel op 16-jarige leeftijd afgebeeld. Hij vergezelt zijn vader op een diplomatieke reis naar het Spaanse hof. Zijn vader, Godard Adriaan, behartigde aan het Spaanse hof zowel de belangen van het Huis van Oranje als Staatse zaken. Natuurlijke een geweldige ervaring voor een 16-jarige.

Misschien was hij liever alleen op reis gegaan, of had hij liever een opleiding aan een militaire academie in het buitenland gevolgd, zoals veel van zijn adellijke, manlijke leeftijdsgenoten in de 17de eeuw. Echter op zo’n reis “waar ze vaak hun leven en bijna altijd hun geld en gezondheid kwijt raakten”, daar wilden Margaretha en Godard Adriaan hun enig kind niet aan blootstellen.

Het afscheid nemen, toen Van Ginkel met zijn vader naar Spanje vertrok, was al bijna te zwaar. Menig traantje is door Margaretha, maar ook door de Heer van Ginkel, geplengd. Zo schrijft Lodewijk Huygens, zoon van Constantijn Huygens, over het “zeldzame en vermakelijke afscheid aan de kade“.

Portret ten voeten uit van een jonge man in een harnas en hoge leren laarzen. Hij heeft langkrullend haar en draagt om zijn nek een sjaaltje.
Godard van Reede van Ginkel, Jürgen Ovens, 1661. Collectie Kasteel Amerongen.

De echte veldheer

Over het verloop van zijn carrière maakte Margaretha zich grote zorgen. Zij vond dat hij wel wat assertiever mocht zijn en zich herhaaldelijk bij promoties liet passeren. Hij was veel te timide. Inderdaad verliep zijn carrière in het begin niet zo snel. Maar vanaf dat Van Ginkel met Willem III naar Engeland ging, raakte zijn carrière in een stroomversnelling.

Graaf Godard Aldenburg Bentinck heeft bij de herinrichting van de eetkamer de schilderijen van Godard van Ginkel en Hans Willem Bentinck naast elkaar laten hangen. Zo wordt de nadruk gelegd op de belangrijke rol die beiden gespeeld hebben in de nationale en internationale geschiedenis. Godard van Ginkel heeft de commandostaf in zijn hand. Het harnas waarin hij is afgebeeld, was natuurlijk niet meer functioneel, maar vooral status bevestigend. Van Ginkel had gestaag carrière gemaakt in het leger van Willem III. Met name tijdens de invasie van Engeland door Willem III onderscheidde hij zich tijdens verschillende veldslagen in Ierland. Willem III liet aan Van Ginkel, die hij intussen tot generaal had bevorderd, het veroveren van de rest van Ierland over.

Portret ten voeten uit van een man in een zwart harnas. Hij heeft een bol gezicht en krullend, bruin, halflang haar. Om zijn nek draagt hij een kanten sjaal en daaronder een ketting waarvan de hanger, het Duitse kruis, net onder de sjaal uitsteekt. Hij draagt in zijn rechterhand een maarschalkstaf die op zijn heup rust, zijn linker hand heeft hij in zijn zij. Om zijn middel een riem met een zwaard eraan. Naast hem op een tafeltje ligt een helm met witte veren op een rode doek met gouden franje. Op de achtergrond wordt een veldslag geleverd.
Godard van Reede van Ginkel (1644-1703), Johann Christoph Merck, 17e eeuw. Collectie Kasteel Amerongen.

Ervaren opperbevelhebber

Als dank voor zijn prestaties kreeg Godard van Ginkel van Willem III en het Engelse parlement verschillende titels en bijbehorende bezittingen. Ook werd hij tot Engelsman genaturaliseerd. De belangrijkste titel is Graaf van Athlone. Deze titel is overerfbaar in manlijke lijn. Vanaf dan zullen er nog acht graven van Athlone volgen.

Uiteindelijk wist hij het zelfs te schoppen tot opperbevelhebber van de Nederlandse troepen. Hij was toen al wel 57 jaar en zou twee jaar later, in 1703, overlijden. Margaretha heeft die promotie niet mogen meemaken. Zij overlijdt in 1700.

Ten voeten uit portret van een serieus kijken de man met lange krullen. Hij draagt een harnas met daar overheen een rode mantel met daarop geborduurd de ster van de Orde van de Olifant. De keten met de hanger van de olifant draagt hij ook om zijn nek. In zijn rechterhand heeft hij een maarschalkstaf. Op de vergulde lijst van het schilderij zitten acht familiewapens.
Godard van Reede van Ginkel (1644-1703), Van der Heyden. Collectie Kasteel Amerongen. Foto: Peter Cox.
ObjectMakerDateringMateriaalVaste plek
Portret van Godard van Reede van GinkelC. Janson van Ceulen1659Olieverf op doekGrote zaal Zuid-West (
Portret van Godard van Reede van GinkelJ. Ovens1661Olieverf op doekGrote zaal Oost
Portret van Godard van Reede van GinkelJ.C. Merck17e eeuwOlieverf op doekEetzaal Zuid
Portret van Godard van Reede van GinkelVan der HeydenOlieverf op doekGalerij Zuid

Gerelateerde berichten