Op het eerste gezicht lijken de portretten ten voeten uit zoals ze nu op de Galerij hangen, een homogene eenheid. Niets is minder waar. De schilderijen zijn niet allemaal uit dezelfde periode, sommige zijn een kopie van een schilderij dat… Verder lezen →
In de expositie Goet en Bloet waren muntkannen te zien die Keurvorst Frederik Willem I van Brandenburg aan Godard Adriaan van Reede geschonken heeft. Deze muntkannen hebben hun naam niet voor niets gekregen: er zitten heel veel munten en penningen op. Deze… Verder lezen →
Op de nieuwe expositie ‘Goet en Bloet’ stonden een paar grote zilveren kannen die met munten versierd zijn. Maar wat zijn dit nou eigenlijk voor voorwerpen? Deze kannen komen uit Duitsland. Dat kun je zien aan de keuren die in… Verder lezen →
Het is vreselijk heet in de maand juli van het jaar 1667. Margaretha Turnor klaagt dat de hitte niet is te harden en dat er wel weer geen appels en peren geoogst zullen worden. Er zijn nu al nauwelijks kersen…. Verder lezen →
Het Meissen servies in de grote zaal is echt zo’n setje dat je even in één adem noemt “En dat is een Meissen theeservies” en je gaat weer door. Maar het is best interessant om er eens goed naar te kijken, want… Verder lezen →
Als je via de trap op de beletage komt en dan richting de bediendentrappen loopt, dan zie je links op de muur een groot portret van een abdis. Het portret valt alleen al op vanwege de katholieke uitstraling: een non… Verder lezen →
In de collectie van Kasteel Amerongen zitten twee draagkoetsen, ze staan beide in de lange gang. Deze zijn indertijd door Bentinck in Venetië aangeschaft om zijn kasteel te verfraaien. Ze zijn te dateren rond 1750. Er zijn bonnen bewaard gebleven… Verder lezen →
In de korte gang hangt een officiersportret van George Hollis. Het merkwaardige aan het portret is het rare oogkapje dat hij draagt. Net alsof iemand met een merkstift het oog weggekrast heeft. Het doek draagt volgens Kretschmar1Jhr. F.G.L.O. van Kretschmar… Verder lezen →
Frederik van Reede gaat in juni 1568 in Leuven rechten studeren aan het Collegium Trilingue van de universiteit van Leuven. In 1570 begint hij, in navolging van andere protestantse studenten, een album amicorum. Frederiks album staat vol met familiewapens. De… Verder lezen →
Er zijn twee alba amicorum bekend die een directe relatie hebben met het kasteel. In ons archief ligt het album amicorum van Anna van den Boetzelaar, de moeder van Godard Adriaan, en in de bibliotheek van de Universiteit van Leuven… Verder lezen →
Regelmatig vragen bezoekers van het kasteel naar de prachtige borden die in de bibliotheek op een rek staan. Dat het heel mooi porselein is, is duidelijk. Maar wat is het precies? Deze wandborden zijn van Japans porselein, het zogeheten Imari-porselein…. Verder lezen →
In de expositie ‘Welkom terug’ staat een grammofoonplaatje: een Pigmynette. Pigmynette was een Duits platenlabel uit de jaren twintig van de vorige eeuw. Er waren nog twee plaatjes en van één daarvan heb ik kunnen achterhalen wat erop staat: dat… Verder lezen →
De portrettist Jean Étienne Liotard hield niet van een door ziekte getekend gezicht. Louise Isabella Hermelina was ernstig ziek toen ze zich in 1756 liet portretteren door de grote kunstenaar. Diagnose van portretten In het Radboud ziekenhuis in Nijmegen hangt… Verder lezen →
Bij mijn strooptocht door het huisarchief kwam ik een fascinerende uitnodiging tegen voor Jules van Bylandt om de cotillon te dirigeren in het koninklijk paleis. Ik weet wat een paleis is, ik weet wat een dirigent is, maar de cotillon… Verder lezen →
© 2025 Een huis vol verhalen — Ondersteund door WordPress
Thema door Anders Noren — Omhoog ↑