In de lange gang van het Huys hangen twee grote wandkleden met bosgezichten, zgn. verdures. Deze tapijten worden toegeschreven aan de Delftse tapijtwever Maximiliaan Van der Gucht. Ze stammen uit de 17de eeuw en zijn dus van Hollandse makelij. Dat… Verder lezen →
Michiel van Mierevelt (1566-1641) was een in de 17de eeuw zeer populaire portretschilder van zowel de stadhouderlijke familie, de Engelse koning, als ook burgers. Hij was naast een goed schilder ook een gewiekst zakenman. Toen hij in 1607 van het… Verder lezen →
Vaak zie je verbaasde gezichten als je de bezoekers in de eetzaal wijst op de desserttafel in de vorm van een etagère en daarbij de term stommeknecht laat vallen. Soms merk je dan aan de gefronste wenkbrauwen dat het vragen… Verder lezen →
Soms wekt een bezoekersvraag je nieuwsgierigheid op en vind je tevens het antwoord op een vraag van een collega-auteur. Zo gebeurde dat onlangs bij het portret van Jane Wroth, de moeder van de Henriette van Nassau-Zuylestein, te zien in de… Verder lezen →
Op één van de bordesfoto’s in de expositie ‘Portretten op de trap’ zien we een bijzondere verschijning. Het is Ottoline Morrell, een rijzige vrouw van 1 meter 80, afgebeeld met één van haar fameuze hoeden en gekleed in een flamboyante… Verder lezen →
Bezoekers stellen regelmatig de vraag of we op het kasteel ook schilderijen van beroemde schilders hebben. We kunnen daar rustig op antwoorden dat we die hebben, alleen is het de vraag of de bezoekers die schilders ook kennen. Zij bedoelen… Verder lezen →
In de hal van Kasteel Amerongen pronken de bustes van Queen Mary II en stadhouder Willem III. Ze zijn symmetrisch geplaatst in nissen. Ze dateren uit de 18e eeuw en zijn gemaakt van gips. Het was gebruikelijk voor adellijke huizen… Verder lezen →
Het schilderij van de familie Von Ilsemann in de Bentinckkamer is gemaakt door Adolf Pirsch, een society schilder. Er hangen in het kasteel meer schilderijen van zogenaamde society schilders. Zo zijn de portretten van Godard van Aldenburg Bentinck op de… Verder lezen →
Het kind werd niet altijd als een kinderlijk wezen beschouwd. De kindertijd werd in de 16de en 17de eeuw beschouwd als een serieuze fase van voorbereiding op de volwassenheid. Er was dus weinig ruimte voor de kinderlijke wereld en fantasie…. Verder lezen →
Kasteel Amerongen kent diverse kamerschermen uit diverse perioden en van diverse materialen. Een kamerscherm was, zeker in een groot kasteel, een bijzonder praktisch onderdeel van het interieur. Maar waar komt dat kamerscherm eigenlijk vandaan? China De oorsprong van kamerschermen vinden… Verder lezen →
Sommige dingen in het kasteel zie je wel, maar registreer je niet goed. In de Lodewijkskamer hangt een portret van Jan-Maximiliaan van Tuyll van Serooskerken. Hij is de man van Ursula Christina Reiniera van Reede (dochter van Henriette van Nassau… Verder lezen →
In 1918 stortte het Duitse keizerrijk in en vluchtte de keizer naar Amerongen. In eerste instantie was graaf Bentinck niet echt blij met het nieuws, maar hij voelde zich toch enigszins verplicht om de keizer te ontvangen, aangezien hij lid… Verder lezen →
Bij portretten is het natuurlijk heel belangrijk dat het portret goed gelijkend is. Maar wat de geportretteerde voor kleding aan heeft lijkt soms nog belangrijker. Dat is niet zo gek natuurlijk. Kleren maken de man. De kleding drukt de rang… Verder lezen →
Dat vrijwilligers onmisbaar zijn voor de instant houding van ons cultureel erfgoed in het algemeen en Kasteel Amerongen in het bijzonder is bij alle vrijwilligers en medewerkers van het kasteel bekend. We zijn ook allemaal bekend met het bijzondere werk… Verder lezen →
© 2024 Een huis vol verhalen — Ondersteund door WordPress
Thema door Anders Noren — Omhoog ↑