De bladmuziekcollectie geeft niet alleen een beeld van wie er allemaal in de familie musiceerden, maar ook hoe ze muziek maakten. Een deel van de bladmuziek verwijst naar het musiceren in een grotere bezetting. Dit is waarschijnlijk bladmuziek die gebruikt… Verder lezen →
Goert van Reede en zijn vrouw Geertruid van Nijenrode waren de eerste bewoners van kasteel Amerongen die in de grafkelder in de Andrieskerk zijn bijgezet. Vermoedelijk is de grafkelder nog in opdracht van Goert gebouwd, ten tijde van de reformatie…. Verder lezen →
Het Meissen servies in de grote zaal is echt zo’n setje dat je even in één adem noemt “En dat is een Meissen theeservies” en je gaat weer door. Maar het is best interessant om er eens goed naar te kijken, want… Verder lezen →
Bezoekers vragen wel eens wat de functie van de Galerij geweest is. Het is niet bekend welke bedoeling Margaretha en Godard met deze prachtige ruimte hadden. Was het om belangrijke gasten, zoals stadhouder-koning Willem III, te imponeren? Wat daar voor… Verder lezen →
De tweede helft van de 18de eeuw was het hoogtepunt van het muzikale leven van Kasteel Amerongen. Dit is de tijd van Frederik Christiaan Reinhard van Reede, vijfde graaf van Athlone (door zijn echtgenote Lorretie genoemd) en zijn echtgenote Anna Elisabeth… Verder lezen →
Eén van de meest in het oog springende objecten op de overweldigende galerij is het orgel. Het is een pijporgel. De meeste pijporgels zijn kerkorgels, maar dit is een huisorgel. Een huisorgel dat je af kunt sluiten als een kast,… Verder lezen →
In 1766 kreeg de firma Kirkman in Londen de opdracht een klavecimbel te maken voor de familie Van Reede. Vermoedelijk was dit een huwelijksgeschenk voor Anna Elisabeth van Tuyll van Serooskerken die net getrouwd was met Frederik Christiaan Reinhard van… Verder lezen →
© 2025 Een huis vol verhalen — Ondersteund door WordPress
Thema door Anders Noren — Omhoog ↑