In het Huys hangt beneden in de hal bij de ingang een rouwbord. Eigenlijk een vreemde plek voor zo’n object, want normaal gesproken zie je deze borden alleen in kerken. Als bezoekers meer willen weten over dit bord kun je ze iets over dit bord voor Willem, de zoon van Godard, vertellen. Vervolgens kun je ze verwijzen naar de Andrieskerk. Daar hangen namelijk nog veel meer rouwborden van de familie Van Reede. Het rouwbord dat bij ons hangt is een vreemde eend in de bijt, want het lijkt niet compleet te zijn. Er is geen cassette waar het in geplaatst is, er zijn geen kwartieren afgebeeld en er is maar weinig tekst. In de Andrieskerk hangen fraai uitziende exemplaren die meer dan compleet zijn. Dat is zeker een bezoekje waard.

Interieur van een wit gestucte kerk naar de uitgang met daarboven het orgel. In de kerk staan groene banken en aan de muur hangen diverse rouwborden.
Interieur van de Andrieskerk in Amerongen, overzicht naar het westen: het orgel na de restauratie. Foto: Paul van Galen, Collectie: Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed.

Wapenschild

Een rouwbord is meestal een zwart geverfd, vaak rechthoekig houten bord met naam, titel en wapenschild van de prominente overledene met vermelding van de geboorte- en sterfdatum. Volgens de traditie werden de rouwborden eerst op de gevel van het sterfhuis gehangen. Naderhand kwam het aan de muur van de kerk waar de overledene begraven was. De maker is vaak onbekend. De versieringen variëren van eenvoudig tot zeer kunstzinnig. Doorgaans staan de wapens van de voorouders afgebeeld, de kwartieren, en is er een tekst over de overledene te lezen. Dikwijls zijn er ook symbolen van vergankelijkheid en de dood afgebeeld, zoals een (gevleugelde) zandloper, een zeis of een doodshoofd.

Borden in de Andrieskerk

Er zijn meer dan twintig rouwborden te zien in de kerk. Er hangen alleen in het koor al negen rouwborden, keurig gerangschikt naast de hoge ramen. De rouwborden beslaan bij elkaar zo’n drie eeuwen geschiedenis van het geslacht Van Reede. De oudste is van 1605 ter ere van Geertruid van Nijenrode, echtgenote van Goert van Reede van Saesveldt, en de meest recente is die van Elisabeth Maria van Reede-Ginkel, echtgenoot van F.C. Child Villiers, uit 1897. In beide gevallen gaat het om een rouwbord voorzien van een alliantiewapen, zoals er wel meer hangen. Op zo’n bord worden de adellijke wapens van beide echtelieden naast elkaar geplaatst. We zien ze doorgaans bij vrouwelijke overledenen en ze zijn vaak voorzien van een ovaal of ruitvormig wapenveld.

Een zwart, vierkant wapen bord met bovenaan de letters D.O.M. dan een ruitvormig familiewapen waarvan de linkerkant wit is met twee zwarte zigzag strepen, de rechter kant is geel, opgedeeld in vier kwarten, waarvan twee met een rode band en twee met afwisselend blauwe banden en gele banden met rode kruisjes. Aan weerszijden staan vier verschillende familiewapens, onderaan het wapen 1605. Onder de wapens staat de volgende teksts: Anno XCL en viiefde VI April is in de Heere gherust nae dat zii gheelft hadde LCCC iare en drie daghe die eedele gheboorighe vrovwe vrovwe Geertruudt va Nierode dochter va Heere Ernst va Nierode Ridder en va Vrovwe Margareta va Renesse wedue wylle Heere Godefroy va Rede Ridder Heere tot Saesfelt Ameronge Nederhorst en eertiits schovdt va deser Stadt die overlede was de XIX April Ao LXXXV nae oudt ziinde LCVIII Iare VII maede en XI dage haer ziele wil Godt zii genadighende vwe leser alst c buert morge sal wesen
Rouwbord van Geertruyd van Nyenrode, 1605, Andrieskerk Amerongen. Foto: Paul van Galen, Bron: Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed.
Een rijkelijk versierd zwart rouwbord met twee ronde familiewapens onder een kroon. Het linker is wit met een rood kruis met daarop vier jacobsschelpen en in het midden een wit wapenschild met twee zwarte zigzaglijnen. Het rechter is wit met twee zwarte zigzaglijnen. Om de wapens zit een rouwkrans. Onder de wapens staat de volgende tekst: De Hoog Gboren Vrouwe Gravin Elisabeth Bmaria van Reede-Ginkel, Vrouwe van Amerongen, Ginkel, Elst, Zuylestein, Leersum, Lievendael, Eck en Wiel enz.enz.enz. Douairière van Frederick William Child Villiers 3e zoon van George Villiers 5e graaf van Jersey. Zij werd geboren te 's Gravenhage 18 december 1821 en overleed te Sulby Hall, Welford, Engeland 7 Januari 1897 en aldaar begraven; de laatste van het geslacht van Reede Athlone. Onder de tekst een zandloper en twee toortsen.
Rouwbord van Elisabeth Maria van Reede, 1897, Andrieskerk Amerongen. Foto: Paul van Galen, Bron: Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed.

Rouwborden van vaders en zoons

Godard van Reede van Ginkel, de eerst graaf van Athlone, stierf in 1703. Voor hem is een prachtig rouwbord gemaakt. Het valt op vanwege de grootte en de rijkdom aan ornamenten. Het wapenbord van zijn oudste zoon Frederik Christiaan doet trouwens nauwelijks onder voor dat van Godard zelf, maar daar zien we alleen het wapen van de Van Reedes en geen olifantje. Dat zien we wel weer terug op het rouwbord van zijn grootvader, Godard Adriaan. Een rouwbord dat overigens verder een stuk bescheidener oogt. Rouwborden kunnen ook een bron van informatie zijn. Godard Adriaan had een oudere broer, Frederik Adolf. Het weinige dat we weten over zijn leven, weten we dankzij zijn rouwbord.

Rouwbord met aan weerszijden acht familiewapens. In het midden een wit wapen met twee twee zwarte zigzaglijnen. Op het wapen een helmteken met twee zwarte vleugels. Het wapen wordt vastgehouden door twee griffioenen, onder het wapen hangt een olifant aan een blauw lint. Onder het wapen staat: Den welgeboren Heer Godard-Adriaan baron van Reede, Vrijheer van Amerongen, Ginkel, Elst etc. Ridder van de Koninklijke orde van den olifant, oudste presideerende van het lid der heeren edelen ende ridderschap deser provincie ende wegen de zelve gedeputeerde ter vergaderinge van de hoog mog. heeren staten generaal gedurende den tijd van XXXIV jaren, ende raad van staten der vereenigde nederlanden, etc. Na dat de eerste extraordinaris ambassade van den staat aan den koning van Hispanien, ende voor en na aan den kining van Denemarken, nevens veel andere importante lagtien gefungeert hadde. In zijn laatste overleden binnen Coppenhagen den IX> october N.S. M.DC.XCI.
Rouwbord van Godard Adriaan van Reede, 1691, Andrieskerk Amerongen. Foto: Paul van Galen, Bron: Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed.
Zeer versierd rouwbord met bovenop twee engelen met een trompet, daaronder een doodshoofd met twee kronen en twee kanonnen, links en recht van het wapenbord een soldaat in harnas en daarachter vaandels en speren. Onder het bord een zandloper met velugels. Op het bord aan weerszijden acht familiewapens, in het midden een wit wapen met twee zwarte zigzagstrepen . Boven het wapen een kroon en het wapen wordt vastgehouden door twee griffioenen. Onder het wapen staat de tekst: Frederik Christiaan baron van Reede en Agrim, grave van Athlone. Vrijheer vnan Amerongen, Ginckel, Elst etc. Comparerende wegens de heeren edelen en ridderschappe ter vaergaderinge aan de ed. mogende heeren staten 's lands van Utrecht. Lieutenant generaal van de ruijterije ten dienste der verenigde nederlanden casteleyn en gouverneur van sluys en de onderhor steden en sterkten in staat vlaanderen. Heemraad van den leckendijk bovendams en hoogheemraad van t groot waterschap van Woerden. Overleeden binnen Sluys in Vlaanderen den 15. augusti 1719 in zijn 51 jaar zijns ouderdoms.
Rouwbord van Frederik Christiaan van Reede, 1719, Andrieskerk Amerongen. Foto: Paul van Galen, Bron: Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed.

Uniek bezit

Het is wel bijzonder dat in de Andrieskerk nog zoveel rouwborden hangen. Ten tijde van De Bataafse Republiek werden dit soort adellijke uitingen met hun wapens en heraldische ornamenten geacht in strijd te zijn met de meer egalitaire staat die toen nagestreefd werd. Ze symboliseerden immers de ongelijkheid in de standenmaatschappij van voor die tijd. In navolging van de Franse revolutie en de leuze “Liberté, Égalité en Fraternité”, werden duizenden bestaande borden op last van de overheid verwijderd en vernietigd. Toch bleef Amerongen gespaard. In 1795 werd de kerk zelfs gebruikt voor het inkwartieren van vreemde troepen, eerst Engelsen en Hessen, daarna Fransen, die allen vernielingen aanrichten in het interieur. Of de rouwborden in die tijd zijn verwijderd of dat ze zijn blijven hangen is niet duidelijk. Ze hebben het in ieder geval overleefd en zijn nog steeds te bewonderen. Helaas is de kerk niet altijd open, anders zou je de bezoekers van het kasteel meteen kunnen adviseren even door te lopen naar de kerk om ook deze historische juweeltjes te gaan bekijken.

Tekening van een nis met daarin een een monument, waarvan de binnenkant is afgebroken. De restanten liggen voor het monument op de grond.
Afbeelding van de door de Fransgezinden vernielde graftombe van de gravin van Solms in de kapel van Zoudenbalch in de Domkerk te Utrecht, Cornelis Hardenbergh, 1795. Collectie: Het Utrechts Archief

Gerelateerde berichten