Op deze foto zijn we getuige van de start van een driedaagse viering van het zilveren huwelijk van Graaf en Gravin Bentinck. Het echtpaar staat vooraan met hun jongste zoon. Er poseren dames en heren van diverse adellijke families, zoals… Verder lezen →
Sommige dingen in het kasteel zie je wel, maar registreer je niet goed. In de Lodewijkskamer hangt een portret van Jan-Maximiliaan van Tuyll van Serooskerken. Hij is de man van Ursula Christina Reiniera van Reede (dochter van Henriette van Nassau… Verder lezen →
In 1918 stortte het Duitse keizerrijk in en vluchtte de keizer naar Amerongen. In eerste instantie was graaf Bentinck niet echt blij met het nieuws, maar hij voelde zich toch enigszins verplicht om de keizer te ontvangen, aangezien hij lid… Verder lezen →
Bij portretten is het natuurlijk heel belangrijk dat het portret goed gelijkend is. Maar wat de geportretteerde voor kleding aan heeft lijkt soms nog belangrijker. Dat is niet zo gek natuurlijk. Kleren maken de man. De kleding drukt de rang… Verder lezen →
Dat vrijwilligers onmisbaar zijn voor de instant houding van ons cultureel erfgoed in het algemeen en Kasteel Amerongen in het bijzonder is bij alle vrijwilligers en medewerkers van het kasteel bekend. We zijn ook allemaal bekend met het bijzondere werk… Verder lezen →
In de lange gang hangt een schilderijtje van een dame met een hondje. De afgebeelde dame is gekleed in een gele japon en draagt daar een rode sluier overheen. Zij is driekwart naar rechts gedraaid en kijkt de toeschouwer aan…. Verder lezen →
Op de plafondschildering in de grote zaal staan drie figuren afgebeeld. Rosalynn Benjamins heeft in haar scriptie de twee bovenste figuren geïdentificeerd als meest waarschijnlijk Aurora en haar geliefde Cephalus en de onderste figuur als een Hora.
Toen ik het stukje Aurora kondigt de dag aan schreef, heb ik op verschillende vragen geen antwoord kunnen geven. Rosalynn Benjamins heeft over het plafondstuk van Clifford een scriptie geschreven en daarin heeft zij geprobeerd op verschillende van die vragen… Verder lezen →
In het Verhaal van Nederland, de Oranjes, werd Filips Willem van Oranje-Nassau, uitgebreid besproken. Hij is de oudste zoon van Willem de Zwijger, prins van Oranje, maar veel minder bekend dan zijn twee halfbroers, Maurits en Frederik Hendrik. In de… Verder lezen →
Als gewezen wordt op het rouwportret van Margaretha Turnor in de Lodewijkskamer wordt vaak gevraagd naar de knijpbril die zij op het portret in haar hand houdt. Waren er al brillen in de 17e eeuw? Nee toch? Ja hoor, alleen… Verder lezen →
Op de galerij hangt boven de ingang naar de koningskamer het schilderij ‘Hond met zwanen’ (18de eeuw, schilder onbekend). Regelmatig vragen bezoekers van het kasteel naar de betekenis van dit schilderij. Na wat doorvragen blijkt dat ze vooral een associatie… Verder lezen →
In het verleden bezat alleen de hogere sociale klasse, waartoe ook de Van Reedes en de Bentincks behoorden, een privébibliotheek. Vaak gebruikten ze een zogenaamd persoonsgebonden ex libris, dat voorin het boek werd geplakt. Het ex libris (Latijn: uit de boeken)… Verder lezen →
Van sommige, nou eigenlijk best veel, objecten in het kasteel is het jammer dat we zo weinig ruimte hebben tijdens een rondleiding om erover te vertellen. Ik ben altijd blij als iemand vraagt naar één van onze officiersportretten of als… Verder lezen →
Eén van de zeer waardevolle zaken in een rijk huis was allerhande linnen en textiel. Dat textiel van toen komt ten dele overeen met het linnen dat we nu nog gebruiken: lakens, tafelkleden, kussenslopen, servetten, handdoeken, gordijnen. Daarnaast was er… Verder lezen →
Bezoekers vragen regelmatig of de schilderijen in het kasteel door bekende schilders gemaakt zijn. Ik antwoord dan meestal dat de schilderijen die op het kasteel hangen vooral van schilders zijn die niet zozeer in de eredivisie maar zeker wel in… Verder lezen →
© 2025 Een huis vol verhalen — Ondersteund door WordPress
Thema door Anders Noren — Omhoog ↑