Kasteel Amerongen kent diverse kamerschermen uit diverse perioden en van diverse materialen. Een kamerscherm was, zeker in een groot kasteel, een bijzonder praktisch onderdeel van het interieur. Maar waar komt dat kamerscherm eigenlijk vandaan?

Een kamerscherm met twee delen met tegen een zwarte achtergrond jachtscènes tussen gestileerde bomen.
Chinees kamerscherm, eind 17e eeuw. Collectie: Victoria & Albert Museum, Londen.

China

De oorsprong van kamerschermen vinden we in China uit de tijd van de Oostelijke Zhou-dynastie of Tsjow-dynastie (771 v. Chr. – 256 v. Chr.). Bestaand uit één paneel werden ze in het begin voornamelijk gebruikt als achtergrond voor ceremonies. De eerste kamerschermen waren van papier of van beschilderde of geborduurde weefsels gemaakt. Later werd hiervoor hout gebruikt, ingelegd met parelmoer of andere materialen. De door metalen scharnieren bijeen gehouden massief houten panelen werden soms ook beschilderd of gelakt.


Tijdens de Chinese Han-dynastie (206 v. Chr. – 220 n. Chr.) ging men vouwbare kamerschermen met meerdere panelen produceren, gemaakt van diverse materialen, afhankelijk van de toepassing van het scherm: decoratief of praktisch. 

Japanse navolging

In de 7e en 8e eeuw namen de Japanners het gebruik van kamerschermen van de Chinezen over.
Hun kamerschermen hadden asymmetrische decoratieve patronen. De schermen werden gebruikt om een ruimte af te scheiden, maar verfraaiden ook de sombere Japanse woningen. Ze baseerden hun decoraties op oude Chinese schilderkunst en hun eigen Yamato-schilderkunst uit de Heian-tijd (794 – 1185).

Een foto van een rechthoekig, liggend object bestaand uit zes verticale delen. De achtergrond is goudkleurig. Her en der zijn donkere vlekken gemaakt in grillige vormen. Over het object verspreid zijn verschillende taferelen te zien. Rechts is een roze bloeiende boom te zien. Daarnaast naar links is een gestileerd bruggetje van lichtbruin hout over water dat eruitziet als een donkere vlek met scherpe hoeken. De bruggetje, heeft een duidelijke leuning achter en een minder duidelijk voor. Op het bruggetje, loopt een Japans uitziende vrouw in een goudkleurige kimono tot op de grond. Ze draagt in haar handen iets dat op een dienblad lijkt. Erboven is door wat vierkanten en stukken die afgescheurd lijken, in zwart, wit bruin en rood de suggestie van een huis weergegeven. Erin zit een Japanse vrouw in een rode kimono. Het grootste tafereel is linksonder. Een groot vierkant vlak dat op een soort heuvel lijkt te liggen, grotendeels lichtbruin of bijna roze en twee zwarte rechthoeken. Links aan de zijkant ervan lijkt een wand van bruine houten planken. Ernaast staat een kale boom met kromme takken. Erop zitten ca. zes dames in kimono's in de kleuren rood, wit en goudkleurig. In het midden boven staan twee dames in kimono naar elkaar toegekeerd met erachter een kleiner figuurtje in kimono. Beneden voor de kale boom staat ook een figuurtje, in een rode kimono. Helemaal links beneden staat naast de bruine wand een figuurtje, wellicht een Japanse man, in lichte kledij. Helemaal links is een gedeelte van een gestileerde boom te zien.
Japans kamerscherm met het verhaal van Genji, vroeg 17de eeuws, Collectie: Art Institute Chicago.

Voorbeeld

Wil je een prachtig voorbeeld van een twaalfbladig Chinees scherm van coromandel lakwerk zien? Het Rijksmuseum bezit een prachtig exemplaar. Hierop staat de aankomst van Nederlandse schepen en een wat komische jachtscène afgebeeld. Waarschijnlijk is deze fantasiescène zo geschilderd om te voorzien in de nieuwsgierigheid van het Chinese publiek naar het vreemde Europa.



Twaalfbladig kamerscherm van Coromandellak. Aan de ene kant een voorstelling van vogels, bloemen, bomen, rotsen en lotusvijver rond een Phoenixenpaar op gouden grond. Bovenaan rechthoekige panelen met landschappen; onderaan en opzij bronzen vazen en rituele objecten op donkerbruine grond. Onderaan een uitsparing in de vorm van een scepterhoofd. Aan de andere kant een bos- en rotslandschap aan de kust op bruine grond met Europese schepen en Hollandse en oosterse figuren. Bovenaan waaiervormige bloempanelen.
Chinees kamerscherm van coromandellak met Nederlandse schepen, anoniem, ca. 1685 – 1700. Collectie Rijksmuseum.
BronnenFeiten
Pijzel-Dommisse, Jet (2000). Het Hollandse pronkpoppenhuis. Interieur en huishouden in de 17de en 19de eeuw. Amsterdam/Zwolle: Rijksmuseum/Waanders Uitgevers. p. 107: beschrijving kamerscherm
Wikipedia (2018). Kamerscherm. Benaderd: 3 april 2024Geschiedenis van het kamerscherm
ObjectMakerDateringMateriaalVaste plek (Atlantis)
Kamerscherm1700-1725Houten frame bespannen met beschilderd linnenEetkamer 44 (0375.1)
Kamerscherm19e eeuwHouten frame met zeildoek en behang Lange gang 69 (0224)
Kamerscherm1730-1759Beschilderd leer met messing randenGrote zaal 46 (0219)
Kamerscherm1700-1729Houten frame met beschilderd linnenKoningskamer 9 (0375.2)
Kamerscherm1875-1899Papier op houtLodewijkskamer 30 (0528)

Gerelateerde berichten