Middachten en Amerongen hebben in de geschiedenis meermalen dezelfde heer gehad. De relatie tussen de twee kastelen begint in de 17e eeuw en loopt door tot in de 19e eeuw. Hierdoor delen Amerongen een groot deel van hun geschiedenis en kom je in de collectie van Middachten veel oude bekenden uit Amerongen tegen.

Na Van Ginkel

Godard van Reede van Ginkel mocht zich na de dood van zijn vader 1691 vrijheer van Amerongen noemen en door zijn huwelijk met Ursula Philipotta van Raesfelt had hij ook Middachten in bezit gekregen. Maar dan, pas drie jaar nadat zijn moeder overlijdt, sterft hij op 11 februari 1703 aan een beroerte. Je zou logischerwijs denken dat zijn oudste zoon Frederik Christiaan van Reede (1668 – 1719) beide kastelen zou erven. Maar nee, hij werd alleen heer van Amerongen en volgde zijn vader als oudste zoon op als tweede Graaf van Athlone. Zijn broer Godard Adriaan (1674 – 1730), heer van Herreveld, een titel geërfd van zijn moeder Philippota, zou de volgende heer van Middachten worden. Zo was dat bepaald in het testament uit 1701 van zijn vader Godard van Ginkel. Zijn moeder Philippota bewoonde het kasteel nog tot haar dood in 1721.

De erfenissen

Frederik Christiaan van Reede overleed reeds in 1719, twee jaar voor zijn moeder. Zijn oudste zoon Godard Adriaan wordt de derde graaf van Athlone en de volgende heer van Amerongen.

Een rechthoekig schilderij met een strak gedecoreerde, bruine lijst. Driekwart van het schilderij is een wolkenlucht. Op de voorgrond is een ruiter te paard afgebeeld. Het robuuste, bruine paard staat op zijn achterste benen en lijkt naar links te willen springen. Het paard heeft naar verhouding een klein hoofd, met een witte bles. Het heeft lichtbruine golvende manen en staart. De ruiter oogt wat te groot voor het paard. Hij draagt een driekantige hoed op een pruik met wit lang, krullend haar. Hij kijkt de toeschouwer aan. Hij draagt een grijs harnas met daaroverheen, aan een zwart lint een kruis, waarschijnlijk van de Johanniter orde. Over zijn rechterschouder hangt een oranje sjerp die om zijn taille heen naar achteren wappert. Vanaf zijn taille tot aan zijn knieën draagt hij een goudkleurige stuk kleding. Het zadel is niet te zien, wel het uitbundig versierde, goudkleurige zadeldek. Op de borst van het paard hangt, als een soort collier, goudkleurige versiering. De ruiter heeft zijn rechterhand hij omhoog met daarin een officiersstaf. Met zijn linkerhand houdt hij de teugels losjes vast. Het paard staat met zijn achterste benen op kale grond. Rechts is een boom geschilderd. Op de achtergrond links is vaag een kerktoren te zien met wat groen, dat misschien bos is. Onder de buik van het paard door is in het midden wat geschilderd dat niet helemaal duidelijk is, wellicht soldaten die op de grond zitten?
Reinhard van Reede Ginkel (1678-1747), 1726, M.L.A. Clifford. Collectie: Kasteel Middachten, bron: RKD Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis.

Als Philippota in 1721 overlijdt, krijgt Middachten minder soepel een nieuwe heer. Philippota heeft na het overlijden van haar man het testament gewijzigd en enkele codicillen toegevoegd. Hierdoor ontstaat onenigheid en komen de kinderen in twee partijen tegenover elkaar te staan. Bij het gekissebis over het testament en de codicillen stonden Godard Adriaan en zijn zus Reiniera (1672 – 1747, ongehuwd) aan de ene kant en hun broer Jacob, heer van Elst, (1681 – 1724) en de drie katholieke zusters (Margaretha, Hester en Dorothea) aan de andere kant. Een derde broer, Reinhard (1678 – 1747), probeerde te bemiddelen. Het uiteindelijke resultaat was dat in 1721 Godard Adriaan heer van Herreveld bleef. Omdat hij vond dat de lasten van Middachten hem te hoog werden, stond hij zijn rechten op dit kasteel af aan zijn broer Reinhard.

De nieuwe heer van Middachten

Amerongen en Middachten lijken echt gescheiden te zijn. Reinhard van Reede zal alleen nooit trouwen en moet dus op zoek naar een erfgenaam. In 1727 maakt hij zijn testament en dan lijkt de situatie toch anders. Van de vijf zoons van Godard van Reede van Ginkel en Ursula Philippota zijn er nog maar twee in leven: Godard Adriaan en Reinhard zelf. Reinhard weet dat zijn broer niet geïnteresseerd is in Middachten, dus de volgende optie zijn de neven. Van de zoons van Godard Adriaan weten we niet veel, behalve dat er één jong overlijdt en de ander uiteindelijk als alcoholist zal overlijden. Reinhard kiest ervoor om de tweede zoon van Frederik Christiaan, Frederik Willem, zijn universeel erfgenaam te maken. Het lijkt er dus op dat Amerongen en Middachten gescheiden blijven: Godard Adriaan, de derde graaf van Athlone is al heer van Amerongen en zijn broertje zal ter zijner tijd heer van Middachten worden.

Het loopt alleen anders.

Een kasteel op een eiland in een gracht. Links een brug die naar een rechthoekig poortgebouw leidt, op de voorgrond een ronde toren en een gebouw met een laag dak en duiventillen tegen de muur. Rechts op de achtergrond zien we een chiquer huis met meerdere schoorstenen.
’t Huis Middagten tegen de voorpoort en van ter zijde te zien, Hendrik Spilman, naar Jan de Beijer, 1745 – 1792 (fragment van twee afbeeldingen van Middachten). Collectie Rijksmuseum

Gerelateerde berichten

Series Navigation<< Middachten en Amerongen – Godard van Reede van Ginkel