Uitgeknipt

Je denkt misschien dat alles wat er in een kasteel aan de muur hangt, keurige kunstwerken zijn. Kunstwerken die echt bedoeld zijn om in een lijst aan de muur te hangen. Helaas, ik moet je teleurstellen. In de hal hangt een gravure van Willem III die gewoon uitgeknipt is. Ik bedoel niet die tegenover zijn buste, die lijkt op Hans van Willigenburg, maar een kleinere, die tussen de kachel en het bordenrek hangt. Hij is toegeschreven aan Sibelius en zou gemaakt zijn aan het eind van de 17e eeuw. Alleen wordt Sibelius pas in 1735 geboren. Kortom: werk aan de winkel!

Akte met portret

Veel gravures zijn ook in het bezit van andere en grotere musea. Dus ik begon met zoeken op Willem III en Sibelius bij het Rijksmuseum en de National Portrait Gallery. Ik vond Willem III en ik vond Sibelius, maar geen match. Via het zoeken op de afbeelding kwam ik, volkomen onverwacht, bij het archief van Berkshire terecht. Op een verder volledig oninteressante akte (overdracht van onroerend goed) staat precies hetzelfde portret als bij ons in de hal hangt. Hoezo? Waarom?

Akte met grote versierde G met krullen en in de holte een portret van Willem III. Bovenaan een versierde band en eronder heel veel gecaligrafeerde tekst. De pagina indeling is gemaakt met rode lijnen.
Akte met versierde hoofdletter G. Collectie Royal Berkshire Archives.

Versierde hoofdletter

Als je goed kijkt naar de afbeelding, dan zie je dat de versiering rondom het portret eigenlijk een heel erg versierde G is, de G van Gulielmus, Willem in het Latijn. Het kalligraferen en versieren van hoofdletters gebeurde natuurlijk al voor en in de middeleeuwen in handgeschreven boeken (monnikenwerk). In Engeland was het indertijd gebruikelijk dat een akte met een portret van de koning begon. Dit portret van Willem III (of hier natuurlijk eigenlijk William III) past perfect in die traditie. Het artikel over de akte laat in het midden of de akte gekalligrafeerd is of dat het een prent is. Het vermoeden is dat er lege aktes met het portret van de koning voorgedrukt werden, die vervolgens door de ambtenaren en notarissen ingevuld konden worden.

Dubbelportret van Willem III en Mary II. Onder een gekroond baldakijn met twee engeltjes twee cartouches met links Willem III naar rechts gekeerd en rechts Mary e. De cartouches zijn gekroond en tussen de kronen staat een monogram van W en M. Pnder de catrouches het wapen van Groot Brittanië, vastgehouden door twee engeltjes.
Willem III en Mary II, Robert White, ca. 1689. Collectie Royal Collection Trust.
Portret van een man in een medaillon. Hij is naar links gekeerd, met een lange bos donkere krullen en een stevige neus. Hij draagt kleding met strikken en de keten van de Orde van de Kousenband. Rondom het medaillon staat William the third King of England, Scotland, Frans, and Ireland etc. Het medaillon staat op een pedestal waarom het wapen van Engeland staat met als motto Dieu et mon droit.
William the third King of England, Scotland, France and Irelands & C, Robert Sheppard, 1733. Uit: Paul de Rapin-Thoyras, ‘The History of England’. 1733. Collectie: British Museum.

Robert White

De akte uit Berkshire is van 1689. Toen was Willem III nog een vrij ‘verse’ koning van Engeland. We weten nu ook vrij zeker dat de gravure niet van Sibelius is, want die was toen nog niet geboren. Als je verder zoekt, vind je de prent vaker en dan wordt hij toegeschreven aan Robert White. Op de prent zelf staat ook “R. White sculp.” (gegraveerd door R. White). Op gravures staat er dan meestal bij naar welk schilderij of naar welke afbeelding de gravure gemaakt is. Dat is hier niet zo. Een hint hiervoor vinden we op een andere gravure van Willem III, te vinden in het British Museum. Dit is een afbeelding van Willem III die gemaakt is door een zekere Robert Sheppard in 1735. In de hoek van de print staat R White ad vivum, in Latijn: R. White, naar het leven. Dat staat dus voor: naar een portret gemaakt door Robert White bij het leven van de geportretteerde. De prent zelf is een spiegelbeeldversie van de onze. Dat is logisch, want als je de prent namaakt en dan vervolgens afdrukt staat hij in spiegelbeeld.

Links R. White ad vivum, rechts R. Shepard sculpt.
Tekst onder de gravure van het British Museum.

Uitgeknipt

Als je goed op onze prent kijkt (online is handiger dan in het echt) zie je dat er rode lijntjes door de print lopen. Als je nu nog eens hier boven naar de akte uit Berkshire kijkt, dan zie je dat de opmaak van de akte met rode lijnen gemaakt is. Bij de National Portrait Gallery hebben ze een vergelijkbare gravure en die heeft ook van die rode lijntjes. Bij die prent zie je zelfs nog het eerste woord dat ze geprobeerd hebben te verwijderen. Waarschijnlijk zijn deze prenten dus uit een akte geknipt en vervolgens als prent verkocht.

De conclusie is dan ook, dat we mogen aannemen dat we ook bij ons te maken hebben met een uitgeknipt stuk van een akte met het portret van Willem III, een portret dat oorspronkelijk gemaakt is door R. White.

In een medaillon een busteportret van Willem III: een lang smal gezicht met een forse neus en een flinke bos krullen. Om zijn nek draagt hij een kanten jabot, op zijn rechter schouder zit een strik, onder zijn jabot zien we nog net de keten van de Orde van de Kousenband.
Portret van Koning-Stadhouder Willem III, Robert White, 1689. Collectie Kasteel Amerongen.
ObjectMakerDateringMateriaalVaste plek (Atlantis)
Portret van koning-stadhouder Willem IIIRobert White1689papier, drukinktHal (0020)
Portret van koning-stadhouder Willem III (1650-1702)Anoniemca 1700papier, drukinktHal (0009)

Gerelateerde berichten