In de eetkamer neemt het schilderij van Hans Willem Bentinck, Graaf van Portland, een prominente plek in. Dat is natuurlijk niet voor niets. Graaf Godard Aldenburg Bentinck heeft het hier laten ophangen om te laten zien dat hij een belangrijk persoon uit de vaderlandse en internationale geschiedenis als voorouder heeft. Het schilderij is een kopie van een schilderij dat in Bentinck’s ouderlijk huis, Kasteel Middachten, hangt.

Bij een tafel staat een man met een grote bos bruine krullen, hij kijkt serieus. Hij draagt een roodfluwelen mantel met een hermelijnen kraag. Onder de mantel draagt hij een roodfluwelen jas en de keten van de Orde van de Kousenband (Joris en de draak). Zijn rechter arm leunt op de tafel waar een Earls Coronet op ligt. Zijn linker hand heeft hij onder de mantel in zijn zij.
Hans Willem Bentinck (1649-1709), Gottfried Kneller, 1689-1699. Collectie: Kasteel Middachten, bron: RKD.

Hans Willem Bentinck en Stadhouder Willem III

Hans Willem Bentinck was een zeer belangrijk diplomaat, generaal en jarenlang gunsteling en adviseur van stadhouder-koning Willem III. Een tijdgenoot noteerde dat Willem III niets deed zonder de toestemming van Hans Willem Bentinck. Sommigen beweren zelfs dat Bentinck meer was dan alleen een gunsteling. In Engeland was hij zeer impopulair. In verschillende schotschriften werd gesuggereerd dat hij een homoseksuele verhouding met Willem III had.

Hans Willem Bentinck in Engeland

Bentinck speelde onder andere een belangrijke rol bij de invasie van Engeland. Als dank verkreeg hij verschillende titels van Willem III, waaronder de belangrijke titel van Graaf van Portland. De rode mantel die Bentinck op het schilderij draagt, wordt een peerrobe genoemd. Dit type robe werd gedragen bij de kroning van een koning of koningin. Hans Willem Bentinck is trouwens één van de voorvaderen van de Engelse koningin Elisabeth II!

Godard van Reede van Ginkel

Portret ten voeten uit van een man in een zwart harnas. Hij heeft een bol gezicht en krullend, bruin, halflang haar. Om zijn nek draagt hij een kanten sjaal en daaronder een ketting waarvan de hanger, het Duitse kruis, net onder de sjaal uitsteekt. Hij draagt in zijn rechterhand een maarschalkstaf die op zijn heup rust, zijn linker hand heeft hij in zijn zij. Om zijn middel een riem met een zwaard eraan. Naast hem op een tafeltje ligt een helm met witte veren op een rode doek met gouden franje. Op de achtergrond wordt een veldslag geleverd.
Godard van Reede van Ginkel (1644-1703), Johann Christoph Merck, 17e eeuw. Collectie Kasteel Amerongen.

Aan de andere kant van de schouw heeft Graaf Bentinck een portret van Godard van Reede Ginkel laten hangen. Hij is krijgshaftig uitgebeeld, met de commandostaf in de hand. Natuurlijk is dit ook weer een verwijzing. Dit keer naar de belangrijke rol die één van de vroegere eigenaren van het kasteel, Godard van Reede van Ginkel, heeft gespeeld bij de invasie van Engeland én, ook hier weer, naar de relatie tot stadhouder-koning Willem III. Ook Godard van Reede van Ginkel is een voorouder van Graaf Bentinck.

Zoon Willem

Willem Bentinck, de jongste zoon van Hans Willem Bentinck, trouwde met Charlotte Sophie van Aldenburg. Onze graaf Van Aldenburg Bentinck stamt af van dit stel. Het was een ongelukkig verstandshuwelijk, maar wel een interessant verhaal. Hella Haasse heeft op basis van dit huwelijk de prachtige roman ‘Mevrouw Bentinck of Onverenigbaarheid van karakter’ geschreven. In de eetkamer hangt ook nog een verwijzing naar dit huwelijk. Achter de deur naar de hal, hangt een portret van Anton II van Aldenburg, de vader van Charlotte Sophie.

ObjectMakerDateringMateriaalVaste plek (Atlantis)
Portret van Hans Willem Bentinck (1649-1709)Naar G. Kneller19e eeuwOlieverf op doekEetkamer (0878)
Portret Godard van Reede van Ginkel (1644-1703)J.C. Merck17e eeuwOlieverf op doekEetkamer (0824)
Portret van Graaf Anton II van AldenburgOlieverf op doek Eetkamer (0879)

Gerelateerde berichten