In de koningskamer hangt een portret van een jonge dame die bij een piano staat. Op de piano liggen papieren en de goede kijker ziet dat de Sonate in C opus 2 van Beethoven speelklaar staat. De dame is Julie van der Duyn (1823-1878), de moeder van Louise van Bylandt en dus de schoonmoeder van Godard van Aldenburg Bentinck. Op bijna alle portretten van Julie staat ook een piano. Haar bladmuziekcollectie kwam via haar dochter op Amerongen en vertelt ons over Julie’s muzikale leven.
Muzikale familie
Het vermoeden is dat Julie als jong meisje piano is gaan spelen, waarschijnlijk onder invloed van musicerende ouders. Het valt op dat de door haar nagelaten muziek vol staat met aantekeningen. Julie was een gedreven pianiste. Uit haar aantekeningen blijkt dat ze hard studeerde, bij de bladmuziek van Kasteel Amerongen zitten veel études (‘vingeroefeningen’ of studiestukken) waar veel aantekeningen bij staan. Ze studeerde bij Aimé Michelot, de oprichter van het Conservatorium van Brussel. Deze Aimé Michelot droeg diverse stukken aan haar op, waaronder Promenade sur le Lac.

Ook andere componisten droegen haar werken op. Julie componeerde ook zelf en op haar beurt droeg zij haar stukken aan haar pianoleraar op.
Kamermuziek
Uiteraard bestaat Julies muziek ook uit voordrachtsstukken, zoals bovengenoemde Pianosonate van Beethoven. Maar waarschijnlijk lag haar echte liefde bij kamermuziek: piano gecombineerd met strijkers. Uit de bladmuziek blijkt dat Julie een paar zeer goede strijkers in haar omgeving had, misschien was haar man Jules August van Bylandt de violist, of misschien later haar zoon, Jules jr.
Julie’s nalatenschap
Julie gaf bleef ook na haar huwelijk muziek maken. Uit een inventarisatie blijkt dat er in het huis in Den Haag na haar overlijden zeker drie piano’s stonden. Ze gaf de liefde voor muziek ook door aan haar kinderen: Louise speelde piano en Jules speelde piano en viool. Van Louise weten we niet of ze na haar huwelijk is blijven musiceren. Jules bleef serieus viool spelen. Uiteraard kregen beide kinderen één of meerdere piano’s uit de erfenis. Mogelijk is de Érard op Kasteel Amerongen afkomstig uit deze erfenis. Daarnaast liet Julie ongeveer 60 keurig ingebonden bladmuziekbanden na, die te vinden zijn in Het Utrechts Archief.
Gelukkig wordt er nog steeds muziek gemaakt in kasteel Amerongen. Er worden regelmatig concerten gegeven, waarbij onder andere de Erard-vleugel wordt gebruikt.

Bronnen | Feiten |
Knuijt, Marieke. Muziek in het leven van de bewoners van kasteel Amerongen. In: Knuijt, Marieke, en Clemens Romijn (2001). De muziekschat van Kasteel Amerongen; Aspecten van het muziekleven op een adellijk huis. pp. 51-62. Amerongen: Stichting Vriendenkring Kasteel Amerongen. | Bladmuziek |
Romijn, Clemens. De muziekbibliotheek van kasteel Amerongen: de musicerende adel op het spoor. In: Knuijt, Marieke, en Clemens Romijn (2001). De muziekschat van Kasteel Amerongen; Aspecten van het muziekleven op een adellijk huis. pp. 26-41. Amerongen: Stichting Vriendenkring Kasteel Amerongen. | Julie van der Duyn, Erard Vleugel |
HUA 1183 | Bladmuziekcollectie in het Utrechts Archief |
Object | Maker | Datering | Materiaal | Vaste plek (Atlantis) |
Portret van Julie van der Duyn (1823-1878) | Alexandre Robert | 1868 | olieverf op doek | Koningskamer 27 (0888) |
Erard vleugel | Sebastien Erard | 1874 | palisanderhout en ahornhout | Galerij 60 (0258) |
Archiefkast / bladmuziekkast | 19e eeuw | eikenhout | Lange gang 28 (0232) |
Geef een reactie