Rond 1900 heeft Godard Graaf van Aldenburg Bentinck aan de bekende architect Pierre Cuypers de opdracht gegeven een gedeelte van het kasteel opnieuw in te richten en te decoreren.
Een bijzonder architect

Dat de protestante Bentinck koos voor Pierre Cuypers was opmerkelijk. De katholieke Cuypers stond vooral bekend om de talloze neogotische katholieke kerken waarmee hij Nederland verrijkt had. Cuypers werd schertsend de architect van de ware katholieke architectuur genoemd. Hij was niet alleen architect, maar ontwierp, samen met zijn zoon Joseph, ook kerkinterieurs. Naast de vele kerken heeft hij onder andere ook het Centraal Station, het Rijksmuseum in Amsterdam en kasteel De Haar op zijn naam staan. Allemaal gebouwen in uitbundig neogotische stijl met vaak typisch ‘cuyperiaanse’ kenmerken.
Cuypers op Amerongen
In kasteel Amerongen heeft Cuypers de Gobelinkamer, de eetzaal en de galerij opnieuw ingericht en gedecoreerd. De vroegere eetkamer werd omgebouwd tot bibliotheek en studeerkamer. Gelukkig heeft Bentinck aan Cuypers de duidelijke opdracht gegeven om zich aan te passen aan de hollands-classicistische stijl van kasteel Amerongen. In de eetzaal is het plafond gestuct in de stijl van het plafond van de grote zaal. Alleen het sobere van het Hollands classicisme is niet helemaal gelukt. Cuypers had eigenlijk nog veel meer goud in de eetkamer willen gebruiken, maar daar heeft Bentinck hem gelukkig van weten te weerhouden.

Voorouders
Bentinck was zich altijd zeer bewust van de rol die zijn voorouders gespeeld hebben in de nationale en internationale geschiedenis. Zo heeft hij in de eetkamer de levensgrote schilderijen van Godard van Ginkel en Hans Willem Bentinck, zijn verre voorouder, aan weerszijden van de schouw laten hangen. Een duidelijke verwijzing naar de rol die ze gespeeld hebben in de vaderlandse geschiedenis. Godard van Ginkel was een belangrijk legeraanvoerder van stadhouder-koning Willem III. Hans Willem Bentinck was de gunsteling en vertrouweling van diezelfde Willem III. Op de Galerij is de wijze waarop de portretschilderijen van de Van Reede’s op de bovenste rij gecomplementeerd zijn met die van de Bentincks op de onderste rij een goed voorbeeld van het historisch bewustzijn van Bentinck.

De galerij
De herinrichting van de Galerij is geïnspireerd op de Burgerzaal van het Paleis op de Dam in Amsterdam bijvoorbeeld in de tweedeling van de wanden door middel van pilasters en lijsten en de plafondschildering. De pilasters in de benedenlaag zijn van grijsgroen marmer, die in de bovenlaag van gemarmerd hout.
De plafondschildering is een grisailleschildering met allegorische voorstellingen van jacht, visserij, kunst en wetenschap, en landbouw. Deze passen bij een adellijke heer met grote belangstelling voor kunst en historie. In de plafondschildering zijn in de medaillons portretjes van de drie kinderen Van Aldenburg Bentinck en een portret van Cuypers zelf verwerkt.

Zijn zoon Joseph Cuypers heeft de houten balustrade ontworpen met daarin de feniks, het symbool voor kasteel Amerongen, de vogel die uit zijn as is herrezen.

Geef een reactie