Het is voor de adel erg belangrijk om te kunnen laten zien wie hun voorouders waren, wat hun positie was en vooral tot hoever in het verleden hun adellijk geslacht terug gaat. Het maken van een serie portretten om dit te laten zien, was niet ongebruikelijk. Onze portrettengalerij is niet de enige portrettenserie in Nederland. Andere adellijke families hebben ook dergelijke series samengesteld, maar niet altijd zijn de portretten zo groot, ten voeten uit, zoals op kasteel Amerongen.
Ambitie
De portretten ten voeten uit, zoals dit soort portretten omschreven wordt, waren aan het begin van de 17de eeuw in zwang gekomen. Aanvankelijk was een portret ten voeten uit slechts voorbehouden aan vorsten. Het formaat benadrukte de ambities en eerzucht van de opdrachtgever. Slot Zuylen kent een serie van negen portretten ten voeten uit van alleen de kasteelheren, waarvan de eerste gedateerd wordt op 1670. De portretten van Godard Adriaan, Margaretha en Godard van Ginkel dateren van rond 1660. Zij waren dus trendsetters!
Bewonderen
De ruimte waarin een serie portretten ten voeten uit van de voorouders hing, kon nog wel eens verschillen. De serie op slot Zuylen hangt bijvoorbeeld in de eetkamer, op de foto hieronder uit München hangen ze in een lange gang en op Kasteel Duivenvoorde hangen ze in de grote zaal. Altijd hingen de portretten in een ruimte waar de gasten ze konden bewonderen.
Blauw bloed
De serie portretten ten voeten uit, zoals die te vinden is op de galerij, symboliseert hoe belangrijk afstamming is voor de adel. Het geeft de positie weer van de familie in kwestie, het staat voor de continuïteit van het adellijke geslacht.
Mannen en vrouwen
Wat de serie portretten ten voeten uit van de familie Van Reede bijzonder maakt is de aanwezigheid en positionering van de portretten van de echtgenotes van de kasteelheren. In Kasteel Duivenvoorde zijn de heren met hun dame en soms een kind afgebeeld op één schilderij. Ik weet zo gauw geen voorbeeld waar de portretten van de dames tegenover die van hun heren hangen en ook nog in zo’n grote hoeveelheid als bij ons het geval is.
Object | Maker | Datering | Materiaal | Vaste plek (Atlantis) |
Portret van Adriaan van Reede en Lucia van Goor | t.g.a. Gerard Hoet | 1674-1733 | olieverf op doek | Galerij 67 (0803) |
Portret van Goert van Reede van Saesfelt | t.g.a. Gerard Hoet | 1674-1733 | olieverf op doek | Galerij 32 (0804) |
Portret van Geertruid van Nyenrode | t.g.a. Gerard Hoet | 1674-1733 | olieverf op doek | Galerij 70 (0805) |
Portret van Frederik van Reede | t.g.a. Gerard Hoet | 1674-1733 | olieverf op doek | Galerij 30 (0806) |
Portret van Cornelia van Oostrum | t.g.a. Gerard Hoet | 1674-1733 | olieverf op doek | Galerij 32 (0807) |
Portret van Godard van Reede | t.g.a. Gerard Hoet | olieverf op doek | Galerij 29 (0808) | |
Portret van Anna van den Boetzelaar | t.g.a. Gerard Hoet | 1674-1733 | olieverf op doek | Galerij 33 (0809) |
Portret van Godard Adriaan van Reede | Jurriaen Ovens | 1659 | olieverf op doek | Galerij 19 (0810) |
Portret van Margaretha Turnor | Jurriaen Ovens | 1660 | olieverf op doek | Galerij 39 (0811) |
Portret van Godard van Reede van Ginkel | Van der Heijden | olieverf op doek | Galerij 13 (0812) | |
Portret van Ursula Philippota van Raesfelt | Johan Merck | 1675-1699 | olieverf op doek | Galerij 40 (0813) |
Portret van Frederik Christiaan van Reede | Theodoor Netscher | 1700-1724 | olieverf op doek | Galerij 12 (0814) |
Portret van Henriette van Nassau-Zuylestein | Johan Colasius | 1724 | olieverf op doek | Galerij 41 (0815) |
Portret van Frederik Willem van Reede | Christiaan van Geelen | 1794 | olieverf op doek | Galerij 2 (0816) |
Portret van Louise Isabella Hermelina van Wassenaar van Duivenvoorde | Jean Fournier | 1753 | olieverf op doek | Galerij 53 (0817) |
Portret van Frederik Christiaan Reinhard van Reede | Martin Ferdinand Quadal | 1793 | olieverf op doek | Galerij 1 (0818) |
Portret van Anna Elisabeth van Tuyll van Serooskerken | Martin Ferdinand Quadal | 1793 | olieverf op doek | Galerij 54 (0819) |
Geef een reactie