Bezoekers stellen regelmatig de vraag of we op het kasteel ook schilderijen van beroemde schilders hebben. We kunnen daar rustig op antwoorden dat we die hebben, alleen is het de vraag of de bezoekers die schilders ook kennen. Zij bedoelen namelijk vaak schilders als Rembrandt of Vermeer. Nee, van hen hebben we geen werken op het kasteel. Maar we hebben wel, om maar wat te noemen, een schilderij van Gerard van Honthorst (1592-1656).

Utrechts Caravaggist

Gerard van Honthorst was op jonge leeftijd naar Italië gegaan en had er veel succes. Hij werkte voor verschillende opdrachtgevers waaronder kardinalen. Tevens bestudeerde hij de schilderijen van Caravaggio. Caravaggio is vooral bekend geworden vanwege zijn gebruik van clair-obscur, het effect van licht-donker contrasten, in zijn schilderijen, maar ook door het weergeven van de rauwe werkelijkheid. Hij schilderde rimpels en zwarte nagelriemen naar de werkelijkheid en niet het ideaalbeeld zoals gebruikelijk was in die tijd. Van Honthorst nam het schilderen met het clair-obscur wel over, maar niet ‘de zwarte nagelriemen. In tegendeel, hij schilderde in een elegante stijl zoals ook Antoon van Dijck dat deed.

De kaarsvlam verlicht een jonge vrouw in een uitbundige outfit. Links in de schaduw staat de koppelaarster klaar, om haar te verkopen aan een man die je alleen in silhouet ziet. Het grijze besje van Gerard van Honthorst heeft haar doel bereikt. Tevreden glimlachend wijst ze naar de jonge vrouw aan tafel die haar stralende blik heeft gericht op de man tegenover haar. Met haar kleurige kleding, haar decolleté en de veren in het haar onderscheidt het meisje zich van de gewone burger. De veren duiden op haar lichtzinnige karakter, terwijl de luit die zij bij de hals houdt in de zeventiende eeuw een seksuele betekenis had. De jongeman biedt haar op zijn uitgestrekte hand een aantal muntstukken aan. Het kaarslicht doet de schaduwen van zijn hand en die van het meisje op de luit samenvloeien.
De koppelaarster, Gerard van Honthorst, 1625. Collectie Centraal Museum, foto: Adriaan van Dam.

De Utrechtse Caravaggisten

In Utrecht schilderde meerdere schilders in de stijl van Caravaggio. Zij werden de Utrechtse Caravaggisten genoemd. Van Honthorst was een van de bekendste vertegenwoordigers daarvan. Vanwege zijn nachtelijke taferelen met figuren die door fel kaarslicht beschenen werden, werd hij ook wel ‘Gherardo delle Notti’ genoemd. Kenmerkend voor zijn stijl was overigens dat bij hem wél de lichtbron, meestal een kaars, te zien was. Caravaggio schilderde de lichtbron meestal niet. Het licht kwam meestal van buiten het het geschilderde tafereel.

Schilderij ten voeten uit van een jongen in een roze pak. Op zijn hoofd draagt hij een zwarte hoed met veren. Hij draagt een witte platte kanten kraag en bijpassende manchetten en stukken boven zijn laarzen. Hij heeft zijn linker hand in zijn zij en in zijn rechter hand heeft hij een stok. Zijn handschoenen en laarzen zijn van een lichte kleur leer. Hij heeft halflang donker haar, een bleke gelaatskleur en donkere ogen.
Willem II, prins van Oranje, Gerard van Honthorst, ca. 1640. Collectie Royal Collection Trust.

Hofschilder

Weer terug in de Republiek had Van Honthorst veel succes. Hij volgde Michiel van Mierevelt op als hofschilder van Frederik Hendrik. Wij hebben van Jacques Wijts en zijn vrouw Magdalena van Valckestein portretten van Van Mierevelt in het depot. Van Honthorst werd na de dood van Frederik Hendrik hofschilder van diens opvolger, stadhouder Willem II. Ook in het buitenland had Van Honthorst veel succes. Hij kreeg opdrachten van de Engelse koning Karel I en de Deense koning Christiaan IV. Van Honthorst was zo succesvol dat hij tien jaar na het opzetten van een atelier in Utrecht, waar hij ca. 25 leerlingen had, een tweede atelier in Den Haag begon, dichtbij het hof. Hij schilderde zowel historiestukken, genrestukken, als portretten. In 1649 werd hij door Amalia van Solms, de weduwe van Frederik Hendrik, gevraagd mee te werken aan de decoratie van de Oranjezaal in Huis ten Bosch.

Waardering

Gerard van Honthorst schilderde zowel in de stijl van Caravaggio, als in een meer Frans georiënteerde classicistische hofstijl. De koninklijke en adellijke opdrachtgevers waren meer van dat laatste gecharmeerd. Tegenwoordig wordt Van Honthorst vooral gewaardeerd om zijn clair-obscur stijl. Zijn werk hangt in binnen- en buitenlandse musea, waaronder uiteraard in het Centraal Museum in Utrecht en in het Rijksmuseum in Amsterdam.

‘Onze’ Van Honthorst

De Van Honthorst die wij op het kasteel hebben is onderdeel van de Wijts-collectie. Het is een portret van John Cromwell, gedateerd 1634. De RKD (het Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis) schrijft het schilderij toe aan Van Honthorst, maar het is gesigneerd met E.H. Abele. Het is duidelijk in de wat formelere hofstijl geschilderd en niet in de stijl van Caravaggio. De gravure van de jonge Willem II in de lange gang is gemaakt naar het bovenstaande portret gemaakt door Van Honthorst.

Kalende officier met een grote vierkanten kanten kraag met kanten rand, een snor en een kneveltje. Over zijn harnas draagt hij een oranje sjerp.
John Cromwell (?-1663), Gerard van Honthorst, 1634. Collectie Kasteel Amerongen. Foto: Peter Cox.
ObjectMakerDateringMateriaalVaste plek (Atlantis)
Portret van John CromwellGerard van Honthorst1634Olieverf op houtLange gang 29 (0931)
Willem II als jongenSaillan naar Van Honthorst1781Inkt op papierLange gang 35 (0477)

Gerelateerde berichten