Faience is aardewerk dat bedekt is met tinglazuur. Tinglazuur is wit van kleur. Op dit tinglazuur worden meestal met andere kleuren glazuur figuren geschilderd. Voor ons is de meest bekende vorm van tinglazuur het Delfts aardewerk, maar ook elders waren faiencefabrieken te vinden. Faience is ontwikkeld om op echt porselein te lijken. Het nadeel van faience ten opzichte van porselein is dat de tinglazuur heel snel schilfert. Oud faience zonder schilfers is dus óf heel veel waard of nep. Het laatste is het meest waarschijnlijk.
Biscuit
De basis voor faience is een object van klei. Object klinkt wat vaag, maar het kan van alles zijn: een kop, een bord, een vaas, een schotel of een tegel. Deze kan gedraaid worden, maar ook op een andere manier van klei gemaakt worden. Deze stukken worden eerst gedroogd en dan een eerste keer gebakken, een zogenaamde bakgang. Het product dat dan ontstaat is eigenlijk niet bruikbaar omdat het nog poreus is en bovendien nog vrij kwetsbaar. Je noemt dit biscuit. De eerste bakgang in dit proces heet ook wel de biscuitbrand.
Glazuur
Het biscuit wordt ondergedompeld in in een bad van tinglazuur: het witte glazuur. Hier overheen kan een zogenaamde plateelschilder vervolgens uit de losse hand of met behulp van sjablonen decoratie schilderen. Hierna wordt het een tweede keer gebakken. En dan is het aardewerk klaar, tenzij…
Beide bakgangen zijn op ongeveer 1000 graden Celsius. Nu zijn er bepaalde kleuren glazuur (goud, rood en zwart) die bij deze temperatuur verbranden. Wil je deze kleuren gebruiken, dan voeg je die toe na de tweede bakgang en dan sluit je het proces af met een derde bakgang op een lagere temperatuur.
Problemen
Bij het maken van faience kan er bij alle onderdelen van het proces wat mis gaan. Alles is van belang: het vocht in de klei, hoe goed het gedroogd is voor het biscuitbranden, de samenstelling van de glazuren, de temperatuur van de oven en hoe snel de oven opwarmt en afkoelt. Bij het maken van faience moet je dus op elk detail in het proces letten.
Delfts aardewerk
(NB, dit is niet alleen blauw!)
Object | Maker | Datering | Materiaal | Vaste plek (Atlantis) |
Potje met deksel | Onbekend, Delft | 1700-1749 | Monochroom beschilderd aardewerk | Grote zaal 19 (0283) |
Kaststel | Onbekend, Delft | 1750-1774 | Polychroom beschilderd aardewerk | Hal 25 (0035) |
Kaststel | Onbekend, Delft | 1750-1799 | Polychroom beschilderd aardewerk | Bibliotheek 5 (0063) |
Kaststel | Onbekend, Delft | 1775-1799 | Polychroom beschilderd aardewerk | Koningskamer 5 (0591) |
Delftse waterketel van geglazuurd aardewerk | Hoogstwaarschijnlijk De Porcelyne Bijl, Delft | 1750-1799 | Monochroom beschilderd aardewerk | Kleine bibliotheek 55 (0135) |
Bord met portret Stadhouder Willem V | Mogelijk De Porcelyne Bijl, Delft | 1780-1790 | Monochroom beschilderd aardewerk | Kleine bibliotheek 29 en 32 (0190) |
Manufaktur Cornelis Funcke, Berlijn
Object | Maker | Datering | Materiaal | Vaste plek (Atlantis) |
Rond dienblad met Van Reede wapen en wapenspreuk | Manufaktur Cornelis Funcke, Berlijn | 1730-1747 | Monochroom beschilderd aardewerk | Eetkamer 33 (0368) |
Dekschaal beschilderd met het Van Reede wapen | Manufaktur Cornelis Funcke, Berlijn | 1730-1735 | Monochroom beschilderd aardewerk | Grote zaal 17 (0240) |
J. Kerckhoff, Arnhem
Object | Maker | Datering | Materiaal | Vaste plek (Atlantis) |
Wandfontein en bekken | J. Kerckhoff, Arnhem | 1760-1770 | Aardewerk met een ondoorzichtige laag wit glazuur | Lange gang 59 (0216) |
Geef een reactie