Faience is aardewerk dat bedekt is met tinglazuur. Tinglazuur is wit van kleur. Op dit tinglazuur worden meestal met andere kleuren glazuur figuren geschilderd. Voor ons is de meest bekende vorm van tinglazuur het Delfts aardewerk, maar ook elders waren faiencefabrieken te vinden. Faience is ontwikkeld om op echt porselein te lijken. Het nadeel van faience ten opzichte van porselein is dat de tinglazuur heel snel schilfert. Oud faience zonder schilfers is dus óf heel veel waard of nep. Het laatste is het meest waarschijnlijk.

Links zit iemand aan een draaischijf te werken, iemand anders legt een nieuwe homp klei klaar. Op planken staan schalen en kommen. Voor de planken staat een chique heer te roken. In het midden de oven: iemand controleert wat er in de oven gebeurt. Op de vloer staat een hond. Rechts nog iemand achter een draaischijf en een man die gedraaide schalen op een plank bij de andere planken met schalen zet. Twee mannen sjouwen met klei.
De draaiers zolder met de oven. Fragment uit: Tegeltableau met de tegel- en aardewerkfabriek in Bolsward, anoniem, ca. 1745 – ca. 1765. Collectie Rijksmuseum.

Biscuit

Pottenbakkersoven gevuld met biscuit gebakken potten in Nová budova Národního museum Praag. Foto: Geertivp (wikimedia).

De basis voor faience is een object van klei. Object klinkt wat vaag, maar het kan van alles zijn: een kop, een bord, een vaas, een schotel of een tegel. Deze kan gedraaid worden, maar ook op een andere manier van klei gemaakt worden. Deze stukken worden eerst gedroogd en dan een eerste keer gebakken, een zogenaamde bakgang. Het product dat dan ontstaat is eigenlijk niet bruikbaar omdat het nog poreus is en bovendien nog vrij kwetsbaar. Je noemt dit biscuit. De eerste bakgang in dit proces heet ook wel de biscuitbrand.

Glazuur

Het biscuit wordt ondergedompeld in in een bad van tinglazuur: het witte glazuur. Hier overheen kan een zogenaamde plateelschilder vervolgens uit de losse hand of met behulp van sjablonen decoratie schilderen. Hierna wordt het een tweede keer gebakken. En dan is het aardewerk klaar, tenzij…

Beide bakgangen zijn op ongeveer 1000 graden Celsius. Nu zijn er bepaalde kleuren glazuur (goud, rood en zwart) die bij deze temperatuur verbranden. Wil je deze kleuren gebruiken, dan voeg je die toe na de tweede bakgang en dan sluit je het proces af met een derde bakgang op een lagere temperatuur.

Problemen

Bij het maken van faience kan er bij alle onderdelen van het proces wat mis gaan. Alles is van belang: het vocht in de klei, hoe goed het gedroogd is voor het biscuitbranden, de samenstelling van de glazuren, de temperatuur van de oven en hoe snel de oven opwarmt en afkoelt. Bij het maken van faience moet je dus op elk detail in het proces letten.

Links door een open deur zien we mensen aan een tafel aan het werk, achter hun aan de wand planken met tegels. Tegen de achterwand aan deze kant van de deur planken met tegels en komen, daaronder opgestapeld hout. In het midden de oven die door een man gestookt wordt. Rechts van de oven lopen twee paarden in een molen. Er staat een kruiwagen met verse klei.
De schilders, de stokers en de kleimolen. Fragment uit: Tegeltableau met de tegel- en aardewerkfabriek in Bolsward, anoniem, ca. 1745 – ca. 1765. Collectie Rijksmuseum.

Delfts aardewerk

(NB, dit is niet alleen blauw!)

ObjectMakerDateringMateriaalVaste plek (Atlantis)
Potje met dekselOnbekend, Delft1700-1749Monochroom beschilderd aardewerkGrote zaal 19 (0283)
KaststelOnbekend, Delft1750-1774Polychroom beschilderd aardewerkHal 25 (0035)
KaststelOnbekend, Delft1750-1799Polychroom beschilderd aardewerkBibliotheek 5 (0063)
KaststelOnbekend, Delft1775-1799Polychroom beschilderd aardewerkKoningskamer 5 (0591)
Delftse waterketel van geglazuurd aardewerkHoogstwaarschijnlijk De Porcelyne Bijl, Delft1750-1799Monochroom beschilderd aardewerkKleine bibliotheek 55 (0135)
Bord met portret Stadhouder Willem VMogelijk De Porcelyne Bijl, Delft1780-1790Monochroom beschilderd aardewerkKleine bibliotheek 29 en 32 (0190)

Manufaktur Cornelis Funcke, Berlijn

ObjectMakerDateringMateriaalVaste plek (Atlantis)
Rond dienblad met Van Reede wapen en wapenspreukManufaktur Cornelis Funcke, Berlijn1730-1747Monochroom beschilderd aardewerkEetkamer 33 (0368)
Dekschaal beschilderd met het Van Reede wapenManufaktur Cornelis Funcke, Berlijn1730-1735Monochroom beschilderd aardewerkGrote zaal 17 (0240)

J. Kerckhoff, Arnhem

ObjectMakerDateringMateriaalVaste plek (Atlantis)
Wandfontein en bekkenJ. Kerckhoff, Arnhem1760-1770Aardewerk met een ondoorzichtige laag wit glazuurLange gang 59 (0216)

Gerelateerde berichten