In de Gobelinkamer hangt boven de schoorsteenmantel een prachtig bloemstilleven. In de overdadig gedecoreerde kamer, met al zijn prachtige, kleurige wandkleden valt het niet zo op, maar dit schilderij is een van de weinige exemplaren in de uitgebreide schilderijencollectie van het kasteel die gekoppeld kan worden aan een behoorlijk beroemde schilder. Het is namelijk gemaakt door Justus van Huysum (1659 – 1716), een schilder die in zijn tijd populair was vanwege zijn levensechte weergave van bloemen.
De familie Van Huysum
We hebben het dan over het eind van de 17de eeuw, de Gouden Eeuw, zeker wat de schilderkunst betreft. Van Huysum was de zoon van een decoratieschilder (tevens schoolmeester) en broer van een graveur, Caspar. Zijn vader verhuisde rond 1650 vanuit Huizum (bij Leeuwarden) naar Amsterdam. Justus en Caspar werden daar geboren en Justus kreeg daar les van Nicolaes Berchem, een bekende landschapsschilder in die tijd. Hoewel Justus ook goed was in andere soorten schilderijen, zoals zeetaferelen, landschappen, geschiedenis- en gevechtsschilderijen en portretten, blonk hij vooral uit in het schilderen van stillevens met bloemen. Deze tak van schilderen leidde tot een waar familiebedrijf met als specialiteit het schilderen van bloemen in vazen, vaak nog met een diertje er bij, een muis, een vlinder of een vogel.
Justus en Jan, Jacob, Justus (de jongere) en Michiel.
Justus kreeg tien kinderen, vier daarvan werden ook tekenaar/schilder. Jacob en vooral Jan werden ook bekende schilders. Het leidde tot een omvangrijk oeuvre, want bloemstillevens waren erg geliefd in de 17de en 18de eeuw. Jan van Huysum (1682-1749) werd een van de best betaalde en meest gewilde schilders van zijn tijd. Het werk van Justus en Jan is tegenwoordig in vele musea over de hele wereld te vinden. Of het werk, gesigneerd met J. van Huysum, van Justus, dan wel van Jan is, kan niet altijd met zekerheid gezegd worden. Op ons schilderij duidelijk gesigneerd met Justus van Huysum. In Nederland vind je ze in alle grote musea, zoals het Rijksmuseum, het Mauritshuis, het Centraal Museum, de Lakenhal en Het Prinsenhof. En één kwam er dus terecht op Kasteel Amerongen. Hoe en wanneer weten we helaas niet.
Een weetje: Het schilderij was waarschijnlijk oorspronkelijk rechthoekig, de frivole lambrisering zit over de bovenhoeken heen. Of zouden die eraf gesneden zijn?
Ook interessant: Het kamerscherm in het Centraal Museum in Utrecht laat zien dat Justus niet alleen goed was in het schilderen van bloemen, maar ook van landschappen, gebouwen, mensen, dieren, etc.
Geef een reactie