Toen ik het stukje Aurora kondigt de dag aan schreef, heb ik op verschillende vragen geen antwoord kunnen geven. Rosalynn Benjamins heeft over het plafondstuk van Clifford een scriptie geschreven en daarin heeft zij geprobeerd op verschillende van die vragen… Verder lezen →
In het Verhaal van Nederland, de Oranjes, werd Filips Willem van Oranje-Nassau, uitgebreid besproken. Hij is de oudste zoon van Willem de Zwijger, prins van Oranje, maar veel minder bekend dan zijn twee halfbroers, Maurits en Frederik Hendrik. In de… Verder lezen →
Als gewezen wordt op het rouwportret van Margaretha Turnor in de Lodewijkskamer wordt vaak gevraagd naar de knijpbril die zij op het portret in haar hand houdt. Waren er al brillen in de 17e eeuw? Nee toch? Ja hoor, alleen… Verder lezen →
Op de galerij hangt boven de ingang naar de koningskamer het schilderij ‘Hond met zwanen’ (18de eeuw, schilder onbekend). Regelmatig vragen bezoekers van het kasteel naar de betekenis van dit schilderij. Na wat doorvragen blijkt dat ze vooral een associatie… Verder lezen →
In de tweede helft van de 18e eeuw verovert de moderne pedaalharp de harten van aristocratisch Europa. De Franse toneelschrijver Frans-Simon Favart schrijft aan een Italiaanse diplomaat: “La harpe est aujourd’hui l’instrument à la mode; toutes nos dames ont la fureur d’en… Verder lezen →
De harp in de grote zaal is een zogenaamde enkelpedaalharp. Dat klinkt ingewikkeld en dat is het ook. De huidige concertharpen zijn dubbelpedaalharpen en dat is dus ook dubbel zo ingewikkeld. Hoe past onze harp in de ontwikkeling van de… Verder lezen →
In het verleden bezat alleen de hogere sociale klasse, waartoe ook de Van Reedes en de Bentincks behoorden, een privébibliotheek. Vaak gebruikten ze een zogenaamd persoonsgebonden ex libris, dat voorin het boek werd geplakt. Het ex libris (Latijn: uit de boeken)… Verder lezen →
Van sommige, nou eigenlijk best veel, objecten in het kasteel is het jammer dat we zo weinig ruimte hebben tijdens een rondleiding om erover te vertellen. Ik ben altijd blij als iemand vraagt naar één van onze officiersportretten of als… Verder lezen →
In de Koningskamer hangt een groot schilderij van een eenzaam liggend hert dat met zijn gewei verstrikt lijkt te zijn geraakt in een wijnrank. Er zijn op de achtergrond verschillende andere dieren te zien, maar zij vormen allemaal koppels en… Verder lezen →
Eén van de zeer waardevolle zaken in een rijk huis was allerhande linnen en textiel. Dat textiel van toen komt ten dele overeen met het linnen dat we nu nog gebruiken: lakens, tafelkleden, kussenslopen, servetten, handdoeken, gordijnen. Daarnaast was er… Verder lezen →
Bezoekers vragen regelmatig of de schilderijen in het kasteel door bekende schilders gemaakt zijn. Ik antwoord dan meestal dat de schilderijen die op het kasteel hangen vooral van schilders zijn die niet zozeer in de eredivisie maar zeker wel in… Verder lezen →
Dat we een bijzondere adelsbibliotheek hebben, weten we allemaal, maar er is één boek waar historici vaak naar vragen en dat zijn dan vooral culinair historici. Dat is het kookboek van Mevrouw Rosande. Er is door eerdere conservatoren naar gekeken:… Verder lezen →
Faience is aardewerk dat bedekt is met tinglazuur. Tinglazuur is wit van kleur. Op dit tinglazuur worden meestal met andere kleuren glazuur figuren geschilderd. Voor ons is de meest bekende vorm van tinglazuur het Delfts aardewerk, maar ook elders waren… Verder lezen →
Je portret laten maken was een serieuze zaak. Helemaal als je de veldheer van de Republiek wilde zijn en later zelfs was. Dan moest je serieus kijken en vertrouwen uitstralen. Bovendien is het alles behalve eenvoudig om een complete portretzitting… Verder lezen →
Het is voor de adel erg belangrijk om te kunnen laten zien wie hun voorouders waren, wat hun positie was en vooral tot hoever in het verleden hun adellijk geslacht terug gaat. Het maken van een serie portretten om dit… Verder lezen →
© 2025 Een huis vol verhalen — Ondersteund door WordPress
Thema door Anders Noren — Omhoog ↑