Op het eerste gezicht lijken de portretten ten voeten uit zoals ze nu op de Galerij hangen, een homogene eenheid. Niets is minder waar. De schilderijen zijn niet allemaal uit dezelfde periode, sommige zijn een kopie van een schilderij dat elders hangt, andere hebben altijd elders gehangen, weer andere hebben al wel eerder op de Galerij gehangen. Wat waar wanneer gehangen heeft is niet altijd duidelijk. Daar moet nog nader onderzoek naar gedaan worden.
De basis
Basis van de portrettengalerij zoals hij nu is, is de serie portretten ten voeten uit die Jurriaen Ovens van Godard Adriaan van Reede, Margaretha Turnor en hun zoon Godard van Reede van Ginkel. Bij het naar beneden halen van de portretten van Margaretha en Godard Adriaan voor de Rampjaarexpositie, bleek dat het schilderij van Godard Adriaan gesigneerd en gedateerd is. De datering moet zijn 1663. Deze portretten hingen waarschijnlijk in het huis aan de Kneuterdijk.
Nageschilderd
Portretten van de voorouders van Godard Adriaan zijn postuum geschilderd vaak naar reeds bestaande portretten. Zo zijn de portretten ten voeten uit van de ouders van Godard Adriaan, Godard van Reede en Anna van den Boetzelaer, geschilderd naar portretten die nu in de eetzaal hangen. Als je goed kijkt zie je dat Goert van Reede van Saesveld en Geertruid van Nijenrode erg lijken op het portret van de lange gang. Hun kleding is overgenomen van de grafzerken in de Andrieskerk.
Ook portretten ten voeten uit van latere datum werden wel nageschilderd naar reeds bestaande portretten. Zo heeft het portret van Frederik Willem van Reede in de Lodewijkskamer als voorbeeld gediend voor het portret ten voeten uit van hem op de Galerij en is het gezicht van Frederik Adolf te herkennen op een ouder portret van Kasteel Middachten.
Vraagtekens
Er zijn nog veel vraagtekens. In welke ruimtes hebben ze ooit gehangen? Hoort het portret ten voeten uit van Godard van Reede van Ginkel in de eetzaal eigenlijk in de portrettengalerij? Hoort het portret ten voeten uit van Frederik Adolf, de broer van Godard Adriaan, dat nu in de Grote zaal hangt, eigenlijk ook in deze serie? Ook is niet duidelijk wie opdracht gegeven heeft voor het schilderen van deze portretten. Godard Adriaan of Godard van Reede van Ginkel of misschien zelfs Henriette van Nassau-Zuylestein?
Om een beetje orde te scheppen in de chaos, staat onderaan dit verhaal een tabel met alle Van Reede portretten ten voeten uit. Voor het maken van de tabel zijn twee bronnen gebruikt: de eigen collectieinformatie van het kasteel en de website van de RKD. De site van de RKD biedt meer informatie, maar niet alle schilderijen zijn daarin opgenomen.
Overzicht van alle portretten ten voeten (staand) uit van Van Reedes
KA: Collectie Kasteel Amerongen
RKD: RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis
Als er niets genoemd staat, heeft die bron geen (aanvullende) informatie. Ordening van de tabel: links de heren, rechts de dames, aan de binnenzijde de toeschrijvingen.
Adriaan van Reede van Saesfelt & Lucia van Goor 220*240 cm Portrettengalerij RKD: anoniem (tweede helft 16e eeuw op basis van kleding) KA: tga Gerard Hoet (1648-1733) | |||
Goert van Reede van Saesfelt 223*134 cm Portrettengalerij | RKD: anoniem (tweede helft 16e eeuw) KA tga Gerard Hoet (1648-1733) | RKD: anoniem (17e eeuw, kleding naar graftombe) KA tga Gerard Hoet (1648-1733) | Geertrui van Nijenrode 223*134 cm Portrettengalerij |
Goert van Reede van Saesfelt 210*105 cm Lange gang | |||
Frederik van Reede 223*134 cm Portrettengalerij | RKD: anoniem (1600-1625) KA tga Gerard Hoet (1648-1733) | RKD: anoniem (1600-1625) KA tga Gerard Hoet (1648-1733) | Cornelia van Oostrum 223*134 cm Portrettengalerij |
Goderd van Reede 223*134 cm Portrettengalerij | RKD: Gerard Hoet, maar dan wel 2e kwart 17e eeuw. Hoe? KA tga Gerard Hoet (1648-1733) | RKD: Gerard Hoet naar Paulus Moreelse (1640-1660) KA tga Gerard Hoet (1648-1733) | Anna van den Boetzelaar 223*134 cm Portrettengalerij |
Frederik Adolf van Reede 217*130 cm Grote zaal | RKD: Anoniem ca 1660 (postume kopie naar portret uit ca. 1635, met anachronistische kraag van ca. 1660) | ||
Godard Adriaan van Reede 223*134 cm Portrettengalerij | RKD: Jurgen Ovens 16601Bij het afhalen van het schilderij voor de expositie, kwam Lodewijk erachter dat het portret gedateerd is op 1663 en gesigneerd is (possibly painted on the occasion of his investiture in the Danish Order of the White Elephant in 1659) KA: J. Ovens 16592Is inmiddels aangepast | RKD: Jurgen Ovens 1660 | Margaretha Turnor 223*134 cm Portrettengalerij |
Godard van Reede 220*132 cm Grote zaal | RKD: Jurgen Ovens 1660-1665 | ||
Godard van Reede 213*129 cm Eetkamer | RKD: Johan Merck 1670-1675 | RKD: Johan Merck 1675-1699 | Ursula Philippota van Raesfelt 223*134 cm Portrettengalerij |
Godard van Reede Portrettengalerij | KA: Van der Heijden | ||
Frederik Christiaan van Reede 223*134 cm Portrettengalerij | RKD: Netscher 1700-1724 | RKD: Colasius 1724 | Henriette van Nassau Zuylestein 223*134 cm Portrettengalerij |
Frederik Willem van Reede Portrettengalerij | KA: Van Geelen 1794 | KA: Fournier 1753 | Louise Isabelle Hermelina van Wassenaar van Duivenvoorde Portrettengalerij |
Frederik Christiaan Reinhard van Reede 224*138.5 cm Portrettengalerij | RKD: Quadal 1793 | RKD: Quadal 1793 | Anna Elisabeth van Tuyll van Serooskerken 224*138.5 cm Portrettengalerij |
Frederik Willem van Reede 240*135 cm Galerij | RKD: Van Geelen 1775-1799 | ||
RKD: Alexandre Jean Dubois-Drahonet-1825 | Henriette Dorothea Maria Hope 254*161 cm Galerij |
Wat opvalt
Op basis van de tabel kunnen wel de volgende zaken zeggen:
- De portretten ten voeten uit van Godard Adriaan van Reede, Margaretha Turnor en Godard van Reede van Ginkel als zestienjarige horen bij elkaar. Alle drie de schilderijen zijn geschilderd door de in zijn tijd bekende schilder Juriaen Ovens.
- Qua formaat lijkt het erop dat het portret van Ursula Philippota door Johan Merck echt bedoeld is als onderdeel van de serie. Het portret van Godard van dezelfde schilder is een stuk kleiner. Zou dit door Bentinck aangepast zijn om het te laten passen in de eetzaal?
Merck is overigens een groot enigma. Het enige dat zeker lijkt te zijn is dat hij eind 17e eeuw opduikt aan het hof in Berlijn. De RKD gaat ervan uit dat de portretten gemaakt zijn in de jaren 70 van de 17e eeuw, terwijl Kretschmar ze dateert vanaf het moment dat Merck in Berlijn is. - Door het formaat kan je ervan uit gaan dat de portretten van de voorouders van Godard Adriaan die toegeschreven zijn aan Gerard Hoet, echt voor een portrettengalerij bedoeld zijn. Gerard Hoet kwam in 1674 naar Utrecht. Hoe verhouden de portretten van Merck zich tot die van Hoet? Waarom zijn er niet gelijk portretten van Van Ginkel en Ursula Philippota gemaakt door Hoet?
- De portretten van Henriëtte en Louise Isabella Hermelina zijn waarschijnlijk bij leven gemaakt. Het portret van Frederik Christiaan is mogelijk bij leven gemaakt, dat van Frederik Willem, de vierde graaf, niet.
- De portretten van de vijfde graaf en Annebetje zijn gelijktijdig gemaakt door dezelfde kunstenaar, dus zeker als eenheid bedoeld. Vraag is of de portretten ook bedoeld waren voor de portrettengalerij: het formaat klopt net niet. Of wilden ze zichzelf net iets gro(o)t(s)er doen lijken dan de rest?
- De schilderijen van beide Frederik Willems (vierde en zesde graaf) zijn geschilderd door dezelfde schilder, maar het schilderij van de zesde graaf past door het formaat en de opzet (met paard) niet in de portrettengalerij.
Object | Maker | Datering | Materiaal | Vaste plek (Atlantis) |
Portret van Adriaan van Reede en Lucia van Goor | t.g.a. Gerard Hoet | 1674-1733 | olieverf op doek | Galerij 67 (0803) |
Portret van Goert van Reede van Saesfelt | t.g.a. Gerard Hoet | 1674-1733 | olieverf op doek | Galerij 32 (0804) |
Portret van Geertruid van Nyenrode | t.g.a. Gerard Hoet | 1674-1733 | olieverf op doek | Galerij 70 (0805) |
Portret van Frederik van Reede | t.g.a. Gerard Hoet | 1674-1733 | olieverf op doek | Galerij 30 (0806) |
Portret van Cornelia van Oostrum | t.g.a. Gerard Hoet | 1674-1733 | olieverf op doek | Galerij 32 (0807) |
Portret van Godard van Reede | t.g.a. Gerard Hoet | olieverf op doek | Galerij 29 (0808) | |
Portret van Anna van den Boetzelaar | t.g.a. Gerard Hoet | 1674-1733 | olieverf op doek | Galerij 33 (0809) |
Portret van Godard Adriaan van Reede | Jurriaen Ovens | 1659 | olieverf op doek | Galerij 19 (0810) |
Portret van Margaretha Turnor | Jurriaen Ovens | 1660 | olieverf op doek | Galerij 39 (0811) |
Portret van Godard van Reede van Ginkel | Van der Heijden | olieverf op doek | Galerij 13 (0812) | |
Portret van Ursula Philippota van Raesfelt | Johan Merck | 1675-1699 | olieverf op doek | Galerij 40 (0813) |
Portret van Frederik Christiaan van Reede | Theodoor Netscher | 1700-1724 | olieverf op doek | Galerij 12 (0814) |
Portret van Henriette van Nassau-Zuylestein | Johan Colasius | 1724 | olieverf op doek | Galerij 41 (0815) |
Portret van Frederik Willem van Reede | Christiaan van Geelen | 1794 | olieverf op doek | Galerij 2 (0816) |
Portret van Louise Isabella Hermelina van Wassenaar van Duivenvoorde | Jean Fournier | 1753 | olieverf op doek | Galerij 53 (0817) |
Portret van Frederik Christiaan Reinhard van Reede | Martin Ferdinand Quadal | 1793 | olieverf op doek | Galerij 1 (0818) |
Portret van Anna Elisabeth van Tuyll van Serooskerken | Martin Ferdinand Quadal | 1793 | olieverf op doek | Galerij 54 (0819) |
Portret van Goert van Reede van Saesfelt | olieverf op doek | Lange gang 54 (0820) | ||
Portret van Frederik Adolf van Reede | olieverf op doek | Grote zaal 1 (0822) | ||
Portret van Godard van Reede van Ginkel | Jurriaen Ovens | 1661 | olieverf op doek | Grote zaal 6 (0823) |
Portret van Godard van Reede van Ginkel | Johan Merck | olieverf op doek | Eetkamer 31 (0824) | |
Portret van Frederik Willem van Reede | Christiaan van Geelen | olieverf op doek | Galerij 14 (0826) | |
Portret van Henrietta Dorothea Maria Hope | Alexander du Bois Drahonet | 1825 | olieverf op doek | Galerij 45 (0827) |
Geef een reactie