Op het eerste gezicht lijken de portretten ten voeten uit zoals ze nu op de Galerij hangen, een homogene eenheid. Niets is minder waar. De schilderijen zijn niet allemaal uit dezelfde periode, sommige zijn een kopie van een schilderij dat elders hangt, andere hebben altijd elders gehangen, weer andere hebben al wel eerder op de Galerij gehangen. Wat waar wanneer gehangen heeft is niet altijd duidelijk. Daar moet nog nader onderzoek naar gedaan worden.

De basis

Basis van de portrettengalerij zoals hij nu is, is de serie portretten ten voeten uit die Jurriaen Ovens van Godard Adriaan van Reede, Margaretha Turnor en hun zoon Godard van Reede van Ginkel. Bij het naar beneden halen van de portretten van Margaretha en Godard Adriaan voor de Rampjaarexpositie, bleek dat het schilderij van Godard Adriaan gesigneerd en gedateerd is. De datering moet zijn 1663. Deze portretten hingen waarschijnlijk in het huis aan de Kneuterdijk.

Ten voeten uit portret van een trotse man met een harnas aan. Hij heeft zijn rechter hand in zijn zij, zijn linker hand leunt op zijn helm met rode en witte veren die naast hem op een tafel ligt. Hij heeft lang pluizig haar, een hoog voorhoofd en een snor.
Godard Adriaan van Reede (1622-1691), Jurriaen Ovens, 1663. Collectie Kasteel Amerongen. Foto: Peter Cox
Dame met een heel hoog voorhoofd en een flinke bos krullend haar tot op de schouder. Ze draagt een zwart fluwelen lijfje en overrok. Een witte bedenking op de wijde hals en witte manchetten. Onder de overrok een glimmende rok met goud en zilver en motiefjes.
Margaretha Turnor (1613-1700), Jurriaen Ovens, 1661. Collectie Kasteel Amerongen. Foto: Peter Cox
Een zogenaamd ten voeten uit schilderij met een goudkleurige lijst. Geleund tegen een tafel met een roodzijden kleed, staat een jongeman, levensgroot afgebeeld. Op de tafel ligt een helm met roze rode veren. De jonge man staat met zijn rechterbeen iets naar voren zodat en kijkt de toeschouwer aan. Hij heeft een jong vriendelijk gezicht en lang haar tot iets over zijn schouders. Hij draagt zijn haar met een middenscheiding. Bovenop zijn hoofd is zijn haar glad, aan de zijkant krullend. Hij is gekleed in een zwart harnas met om zijn middel een dunne ceintuur waaraan aan zijn linkerkant een sabel hangt. Onder het harnas komt een klein stukje van zijn wambuis. Hij draagt bruine laarzen. Bij zijn hals over zijn over zijn harnas draagt hij een een kunstig geplooide, witte halsdoek. Achter de jongeman is linksboven een stukje landschap en lucht afgebeeld.
Godard van Reede van Ginkel (1644-1703), Jurriaen Ovens, 1661. Collectie: Kasteel Amerongen. Foto: Peter Cox.

Nageschilderd

Portretten van de voorouders van Godard Adriaan zijn postuum geschilderd vaak naar reeds bestaande portretten. Zo zijn de portretten ten voeten uit van de ouders van Godard Adriaan, Godard van Reede en Anna van den Boetzelaer, geschilderd naar portretten die nu in de eetzaal hangen. Als je goed kijkt zie je dat Goert van Reede van Saesveld en Geertruid van Nijenrode erg lijken op het portret van de lange gang. Hun kleding is overgenomen van de grafzerken in de Andrieskerk.

Ook portretten ten voeten uit van latere datum werden wel nageschilderd naar reeds bestaande portretten. Zo heeft het portret van Frederik Willem van Reede in de Lodewijkskamer als voorbeeld gediend voor het portret ten voeten uit van hem op de Galerij en is het gezicht van Frederik Adolf te herkennen op een ouder portret van Kasteel Middachten.

Voor een zwarte achtergrond staat een man met een puntbaardje en een brede snor. Hij is gekleed in het zwart met een vierkante witte kraag met een kanten rand en witte manchetten.
Godard van Reede (1593-1641). Collectie Kasteel Amerongen. Foto: Peter Cox.
Voor een bruin gordijn met een motief en naast een tafel met een uitgebreid bewerkt tafelkleed staat een man in het zwart. Hij heeft kort haar, een puntbaardje en een brede snor. Hij heeft een witte vierkanten kraag met een kanten rand en witte manchetten. Naast hem staat een jachthond die tegen de man op kijkt.
Godard van Reede (1593-1641), toegeschreven aan Gerard Hoet. Collectie Kasteel Amerongen. Foto: Peter Cox.
Tegen een donkere achtergrond staat een vrouw met donker bruinig haar met een korte pony. Ze draagt een grote, witte, kanten kraag en heeft wit kanten manchetten. Haar jurk is zwart. Onder de kraag komen wat kettingen uit en om haar polsen heeft ze parel armbanden. Om haar linkerpink zit een ring.
Anna van den Boetzelaer, toegeschreven aan Paul Moreelse, 1632. Foto: Peter Cox. Collectie: Kasteel Amerongen.
Voor een pilaar en een bruin gordijn staat een vrouw in een zwarte fluwelen jurk. Ze heeft donkerbruin haar met een korte pony. Ze draagt een grote, witte kanten kraag en dubbele witte kanten manchetten. De zwarte jurk valt vanaf haar middel open en daaronder zit een blauwgrijze rok die rijk is geborduurd met gouddraad.
Anna van den Boetzelaar (1584-1650), toegeschreven aan Gerard Hoet. Collectie Kasteel Amerongen. Foto: Peter Cox.

Vraagtekens

Er zijn nog veel vraagtekens. In welke ruimtes hebben ze ooit gehangen? Hoort het portret ten voeten uit van Godard van Reede van Ginkel in de eetzaal eigenlijk in de portrettengalerij? Hoort het portret ten voeten uit van Frederik Adolf, de broer van Godard Adriaan, dat nu in de Grote zaal hangt, eigenlijk ook in deze serie? Ook is niet duidelijk wie opdracht gegeven heeft voor het schilderen van deze portretten. Godard Adriaan of Godard van Reede van Ginkel of misschien zelfs Henriette van Nassau-Zuylestein?

Om een beetje orde te scheppen in de chaos, staat onderaan dit verhaal een tabel met alle Van Reede portretten ten voeten uit. Voor het maken van de tabel zijn twee bronnen gebruikt: de eigen collectieinformatie van het kasteel en de website van de RKD. De site van de RKD biedt meer informatie, maar niet alle schilderijen zijn daarin opgenomen.

Overzicht van alle portretten ten voeten (staand) uit van Van Reedes

KA: Collectie Kasteel Amerongen
RKD: RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis
Als er niets genoemd staat, heeft die bron geen (aanvullende) informatie. Ordening van de tabel: links de heren, rechts de dames, aan de binnenzijde de toeschrijvingen.

Adriaan van Reede van Saesfelt & Lucia van Goor
220*240 cm Portrettengalerij
RKD: anoniem (tweede helft 16e eeuw op basis van kleding)
KA: tga Gerard Hoet (1648-1733)
Goert van Reede van Saesfelt
223*134 cm
Portrettengalerij
RKD: anoniem
(tweede helft 16e eeuw)

KA tga Gerard Hoet (1648-1733)
RKD: anoniem
(17e eeuw, kleding naar graftombe)

KA tga Gerard Hoet (1648-1733)
Geertrui van Nijenrode
223*134 cm
Portrettengalerij
Goert van Reede van Saesfelt
210*105 cm
Lange gang
Frederik van Reede
223*134 cm
Portrettengalerij
RKD: anoniem (1600-1625)
KA tga Gerard Hoet (1648-1733)
RKD: anoniem (1600-1625)
KA tga Gerard Hoet (1648-1733)
Cornelia van Oostrum
223*134 cm
Portrettengalerij
Goderd van Reede
223*134 cm
Portrettengalerij
RKD: Gerard Hoet, maar dan wel 2e kwart 17e eeuw. Hoe?
KA tga Gerard Hoet (1648-1733)
RKD: Gerard Hoet naar Paulus Moreelse (1640-1660)
KA tga Gerard Hoet (1648-1733)
Anna van den Boetzelaar
223*134 cm
Portrettengalerij
Frederik Adolf van Reede
217*130 cm
Grote zaal
RKD: Anoniem ca 1660 (postume kopie naar portret uit ca. 1635, met anachronistische kraag van ca. 1660)
Godard Adriaan van Reede
223*134 cm
Portrettengalerij
RKD: Jurgen Ovens 16601Bij het afhalen van het schilderij voor de expositie, kwam Lodewijk erachter dat het portret gedateerd is op 1663 en gesigneerd is
(possibly painted on the occasion of his investiture in the Danish Order of the White Elephant in 1659)
KA: J. Ovens 16592Is inmiddels aangepast
RKD: Jurgen Ovens 1660Margaretha Turnor
223*134 cm
Portrettengalerij
Godard van Reede
220*132 cm
Grote zaal
RKD: Jurgen Ovens 1660-1665
Godard van Reede
213*129 cm
Eetkamer
RKD: Johan Merck 1670-1675RKD: Johan Merck
1675-1699
Ursula Philippota van Raesfelt
223*134 cm
Portrettengalerij
Godard van Reede
Portrettengalerij
KA: Van der Heijden
Frederik Christiaan van Reede
223*134 cm
Portrettengalerij
RKD: Netscher 1700-1724RKD: Colasius 1724Henriette van Nassau Zuylestein
223*134 cm
Portrettengalerij
Frederik Willem van Reede
Portrettengalerij
KA: Van Geelen 1794KA: Fournier 1753Louise Isabelle Hermelina van Wassenaar van Duivenvoorde
Portrettengalerij
Frederik Christiaan Reinhard van Reede
224*138.5 cm
Portrettengalerij
RKD: Quadal 1793RKD: Quadal 1793Anna Elisabeth van Tuyll van Serooskerken
224*138.5 cm
Portrettengalerij
Frederik Willem van Reede
240*135 cm
Galerij
RKD: Van Geelen 1775-1799
RKD: Alexandre Jean Dubois-Drahonet-1825Henriette Dorothea Maria Hope
254*161 cm
Galerij

Wat opvalt

Op basis van de tabel kunnen wel de volgende zaken zeggen:

  • De portretten ten voeten uit van Godard Adriaan van Reede, Margaretha Turnor en Godard van Reede van Ginkel als zestienjarige horen bij elkaar. Alle drie de schilderijen zijn geschilderd door de in zijn tijd bekende schilder Juriaen Ovens.
  • Qua formaat lijkt het erop dat het portret van Ursula Philippota door Johan Merck echt bedoeld is als onderdeel van de serie. Het portret van Godard van dezelfde schilder is een stuk kleiner. Zou dit door Bentinck aangepast zijn om het te laten passen in de eetzaal? 
    Merck is overigens een groot enigma. Het enige dat zeker lijkt te zijn is dat hij eind 17e eeuw opduikt aan het hof in Berlijn. De RKD gaat ervan uit dat de portretten gemaakt zijn in de jaren 70 van de 17e eeuw, terwijl Kretschmar ze dateert vanaf het moment dat Merck in Berlijn is.
  • Door het formaat kan je ervan uit gaan dat de portretten van de voorouders van Godard Adriaan die toegeschreven zijn aan Gerard Hoet, echt voor een portrettengalerij bedoeld zijn. Gerard Hoet kwam in 1674 naar Utrecht. Hoe verhouden de portretten van Merck zich tot die van Hoet? Waarom zijn er niet gelijk portretten van Van Ginkel en Ursula Philippota gemaakt door Hoet?
  • De portretten van Henriëtte en Louise Isabella Hermelina zijn waarschijnlijk bij leven gemaakt. Het portret van Frederik Christiaan is mogelijk bij leven gemaakt, dat van Frederik Willem, de vierde graaf, niet. 
  • De portretten van de vijfde graaf en Annebetje zijn gelijktijdig gemaakt door dezelfde kunstenaar, dus zeker als eenheid bedoeld. Vraag is of de portretten ook bedoeld waren voor de portrettengalerij: het formaat klopt net niet. Of wilden ze zichzelf net iets gro(o)t(s)er doen lijken dan de rest? 
  • De schilderijen van beide Frederik Willems (vierde en zesde graaf) zijn geschilderd door dezelfde schilder, maar het schilderij van de zesde graaf past door het formaat en de opzet (met paard) niet in de portrettengalerij.
Een jonge man met een grijze korte pruik draagt een zwart glimmend harnas. Over zijn rechter arm hangt een roodgrijze doek, zijn linker hand in bruine handschoen heeft hij in zijn zij. Op de tafel naast hem ligt zijn helm, op de achtergrond een kasteel.
Frederik Willem van Reede, vierde graaf van Athlone (1717-1747), C. van Geelen, 1794. Collectie Kasteel Amerongen.
Voor een opgetuigd bruin paard staat een chique geklede heer, hij draagt een donkerblauwe jas die een v-hals heeft en bij zijn middel naar buiten toe wegloopt en lang is van achteren. De jas heeft een rode kraag. Hij draagt een sjaal die strak om zijn nek geknoopt is en onder de jas een soort witte jumper. Hij draagt een strak zittende beige broek met daaronder rijlaarzen met sporen eraan. Hij heeft zijn rechter hand in zijn zij en in zijn linker hand een hoed en een zweep. Voor het paard staat een zwartwitte hond die omhoog kijkt naar het paard.
Frederik Willem van Reede, zesde graaf van Athlone (1766-1810), C. van Geelen, 1775-1799. Collectie Kasteel Amerongen.
ObjectMakerDateringMateriaalVaste plek (Atlantis)
Portret van Adriaan van Reede en Lucia van Goort.g.a. Gerard Hoet1674-1733olieverf op doekGalerij 67 (0803)
Portret van Goert van Reede van Saesfeltt.g.a. Gerard Hoet1674-1733olieverf op doekGalerij 32 (0804)
Portret van Geertruid van Nyenrodet.g.a. Gerard Hoet1674-1733olieverf op doekGalerij 70 (0805)
Portret van Frederik van Reedet.g.a. Gerard Hoet1674-1733olieverf op doekGalerij 30 (0806)
Portret van Cornelia van Oostrumt.g.a. Gerard Hoet1674-1733olieverf op doekGalerij 32 (0807)
Portret van Godard van Reedet.g.a. Gerard Hoetolieverf op doekGalerij 29 (0808)
Portret van Anna van den Boetzelaart.g.a. Gerard Hoet1674-1733olieverf op doekGalerij 33 (0809)
Portret van Godard Adriaan van ReedeJurriaen Ovens1659olieverf op doekGalerij 19 (0810)
Portret van Margaretha TurnorJurriaen Ovens1660olieverf op doekGalerij 39 (0811)
Portret van Godard van Reede van GinkelVan der Heijdenolieverf op doekGalerij 13 (0812)
Portret van Ursula Philippota van RaesfeltJohan Merck1675-1699olieverf op doekGalerij 40 (0813)
Portret van Frederik Christiaan van ReedeTheodoor Netscher1700-1724olieverf op doekGalerij 12 (0814)
Portret van Henriette van Nassau-ZuylesteinJohan Colasius1724olieverf op doekGalerij 41 (0815)
Portret van Frederik Willem van ReedeChristiaan van Geelen1794olieverf op doekGalerij 2 (0816)
Portret van Louise Isabella Hermelina van Wassenaar van DuivenvoordeJean Fournier1753olieverf op doekGalerij 53 (0817)
Portret van Frederik Christiaan Reinhard van ReedeMartin Ferdinand Quadal1793olieverf op doekGalerij 1 (0818)
Portret van Anna Elisabeth van Tuyll van SerooskerkenMartin Ferdinand Quadal1793olieverf op doekGalerij 54 (0819)
Portret van Goert van Reede van Saesfeltolieverf op doekLange gang 54 (0820)
Portret van Frederik Adolf van Reedeolieverf op doekGrote zaal 1 (0822)
Portret van Godard van Reede van GinkelJurriaen Ovens1661olieverf op doek Grote zaal 6 (0823)
Portret van Godard van Reede van GinkelJohan Merckolieverf op doekEetkamer 31 (0824)
Portret van Frederik Willem van ReedeChristiaan van Geelenolieverf op doekGalerij 14 (0826)
Portret van Henrietta Dorothea Maria HopeAlexander du Bois Drahonet1825olieverf op doek Galerij 45 (0827)

Gerelateerde berichten