Op Kasteel Amerongen staat Elisabeth van Aldenburg Bentinck vooral bekend als dierenvriend. In 1955 wordt door haar de Stichting Nationaal Dierenpark De Hazenberg opgericht. Dit dierenasiel bestaat nog steeds en nog steeds zit er een lid van de familie in het bestuur. Als dierenvriend is Elisabeth veelvuldig afgebeeld met haar huisdieren en het is dan ook niet vreemd dat op het familieportret van de familie Von Ilsemann haar twee lievelingshonden ook geportretteerd zijn.

Op de achtergrond een interieur met marmeren zuilen met daarvoor een groen gordijn. Net links van het midden van het portret staat een man in een groen militair uniform. In het midden schuin zittend een dame met kort haar, oorbellen in en een sierlijke blauwe avondjurk. Rechts naast haar staat een jongen met een witte blouse met een fladderige kraag, een roze-rood jasje en een zwarte kortebroek. Hij heeft zijn linkerhand in zijn zij, met zijn rechter arm leunt hij op dezelfde leuning als zijn moeder. In zijn rechterhand heeft hij een iris. Voor op de grond zit een kleinere jongen met een witte blouse, een beige jack en korte broek. Hij houdt een teckel vast die naast hem, op de jurk van zijn moeder, ligt. De dame heeft haar rechter hand op de snuit van een Ierse Setter. Helemaal links ligt op het groene gordijn een pickelhaube, een duitse militaire helm met een punt erop.
Familie von Ilsemann, Adolf Pirsch, ca. 1928. Collectie Kasteel Amerongen.

Adolf Pirsch

Het portret hangt in de Bentinckkamer en is geschilderd door Adolf Pirsch (1858-1929). Pirsch was een van oorsprong Oostenrijkse portretschilder, die na het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog naar Nederland verhuisde. Hier werd hij een geliefd society portretschilder, o.a. leden van adellijke geslachten lieten zich graag door hem vereeuwigen op het doek.

Bloem

Tussen een bleke arm en een blauw glanzend gewaad is met snelle streken een roze bloem geschilderd.
Bloem bij Elisabeth von Ilsemann. Fragment uit het Familieportret van de familie Von Ilsemann.

Op het doek in de Bentinckkamer zien we een statige Sigurd Von Ilsemann in het uniform van vleugel-adjudant. Zijn vrouw Elisabeth zit als een societydame op de divan. Hun twee zonen Wilhelm en Siegfried en de honden maken het beeld compleet. Als je goed kijkt, zie je dat er onder de arm van Elisabeth een roze bloem zit. Dit is een teken dat ze zwanger is. De jongste zoon, Rüdiger, wordt het jaar erop geboren geboren.

Pucky en Olaf

In de twintigste eeuw zie je dat honden en andere dieren zich ontwikkelen tot de huisdieren die we nu kennen: als onderdeel van het gezin. En zo zijn Pucky de teckel en Olaf de Ierse setter hier ook afgebeeld. Olaf ligt bovendien begraven op de dierenbegraafplaats in de kasteeltuin.

Voeten in de klei

Het verhaal gaat dat Elisabeth zich niet graag op deze wijze wilde laten portretteren. Zij was geen glamourdame, zij was wars van uiterlijk vertoon en stond liever met haar voeten in de klei! Zij was sociaal en maatschappelijk betrokken en was als een rots in de branding, binnen en buiten haar gezin.

Zwartwit foto van een boom met nog weinig blad eraan. Boven in de boom staat een man die een tak zaagt. In de boom zitten twee jongens. Naast de boom staat een vrouw met een werkschort, mouwen opgestroopt, handschoenen aan en een spade in haar hand.
De familie Von Ilsemann aan het werk in de tuin. Van boven naar beneden: vader Sigurd, zoon Siegfried, zoon Rüdiger en moeder Elisabeth van Aldenburg Bentinck. Collectie: Kasteel Amerongen.
ObjectMakerDateringMateriaalVaste plek (Atlantis)
Familieportret van de familie Von IlsemannAdolf Pirsch1928Olieverf op doekBentinckkamer

Gerelateerde berichten