In 1885 koopt Godard graaf van Aldenburg Bentinck een aantal cokeskachels. Dit blijkt maar een gedeeltelijk succes te zijn. Hij schrijft bijvoorbeeld op 15 oktober 1885 aan zijn moeder dat het met de nieuwe kachels in de hal en op de galerij niet echt warm wordt, maar zo’n kachel is voldoende voor een gang. Verder worden er ook in de eetzaal en in de woonkamer van zijn echtgenote Louise van Bylandt, nu de Von Ilsemannkamer, grote open kachels geïnstalleerd. In december 1890 wordt een kachel voor de grote zaal aangeschaft, die dag en nacht brandt.
Behaaglijk?
In de loop der jaren worden er meer kachels aangeschaft. Zo schrijft Godard aan zijn moeder: “Das Haus ist dieses Jahr viel wärmer, ich wundere mich, dass wir andere Jahre immer so gefroren haben. Die Oefen habe ich schon erhalten.” Door de aanschaf van extra kachels wordt het huis in de volgende jaren in de winter steeds leefbaarder. Toch blijft het in sommige winters erg koud, bijvoorbeeld in februari 1895. Dan wordt de kamer van Louise niet warmer dan 10°C en haar kleedkamer 12°C. De grote Friese kachels van de fabrikant Faber branden in de grote zaal, hal, eetkamer en op de galerij dag en nacht.
Kachelpijp
In de grote zaal en de eetkamer staan de kachels keurig in de oude schouw. Zo verdwijnt de kachelpijp keurig in de schoorsteen. In de hal en op de galerij is er nog wel eens een alerte bezoeker die opmerkt dat de kachel niet aangesloten is.
Galerij
Op de galerij kan je mooi laten zien hoe dat destijds opgelost werd. Achter de kachel hangt een portret van Reinhard van Reede, de derde zoon van Godard van Reede van Ginkel en Ursula Philippota. Bovenop het schilderij zit een wapenschildje. Tot zover valt het schilderij niet op. Als je nu eens goed naar dat wapenschildje kijkt en dan vooral naar de muur daarachter, dan zie je dat er een houten cirkel in de muur zit. Achter die muur zit de schouw van de Von Ilsemannkamer. De kachelpijp van de kachel op de galerij werd dus door de muur heen, in de schoorsteen van de kamer daarachter gestoken.
Hal
Dit gebeurde ook in de hal naar de schouw van de eetkamer, maar daar hangt het schilderij van Apollo en Marsyas. Daar is de oplossing gevonden door een gat in de vloer te maken, dat vervolgens naar een rookkanaal leidt. Op dit gat staat nu de jardinière (plantenbak) voor de spiegel. Op de foto hieronder zie je hoe er een soort dunne haardplaten neer gezet zijn, mogelijk om de meubels te beschermen.
Object | Maker | Datering | Materiaal | Vaste plek (Atlantis) |
Kachel ‘Grandeur’ | Faber | ca 1900 | gietijzer | Galerij Noord 58 (0958) |
Kachel ‘Grandeur’ | Faber | ca 1900 | gietijzer | Hal Noord 47 (0959) |
Kachel ‘Grandeur’ | Faber | ca 1900 | gietijzer | Eetkamer Zuid 38 (0960) |
Kachel ‘Grandeur’ | Faber | ca 1900 | gietijzer | Grote zaal Zuidwest (0961) |
Geef een reactie