De verhalen van Kasteel Amerongen

Gekopp. Categorie: Illustratief Pagina 45 van 107

Picart – Judas ontvangt zilverstukken voor zijn verraad

In een drukke ruimte met vooral oudere mannen staat een tafel waaraan twee mannen zitten. Twee mannen staan aan de tafel de één legt iets op tafel, de ander staat klaar met een buidel.

http://hdl.handle.net/10934/RM0001.COLLECT.311086

Gezicht op de Drift te Utrecht

Zicht op een gracht waar een bootje vaart. Links een plein met bomen en aan het eind, bij de brug huizen. Aan de rechterkant van de gracht verschillende grote huizen. Op het plein een koets met vier paarden en een dame die voor een trap naar beneden (werf? gracht?) staat. Op de weg rechts een koets met twee paarden, een chique dame, een hond, vissende kinderen en op de achtergrond meer onduidelijke figuren.

https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/8281E39835A05B7398891D744EAA2CB4

Luyken – Embleem nacht

In een donkere kamer ligt in een hemelbed iemand te slapen. Op de stoel naast het bed ligt een kat opgerold en op de vloer, naast de slippers, ligt een hond. Op een tafeltje brand een olielampje.

http://hdl.handle.net/10934/RM0001.COLLECT.145376

Saftleven – Gezicht op de ruïne van het schip van de Domkerk te Utrecht uit het noordwesten

In de ruine van een kerk staan mensen te praten, een man staat met een pikhouweel bouwmateriaal van een restant muur te hakken. Een kindje verstopt zich achter een muur.

https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/32660674FDE5592DB59BE6DDB4F1165C

Saftleven – Gezicht op de ruïne van het schip van de Domkerk te Utrecht uit het zuiden

Midden op de tekening staat een gigantisch restant van een pilaar. Ernaast een groepje mensen en het restje pilaar is zeker vier keer zo hoog als de mensen. Rondom de pilaar liggen veel brokstukken. Op de achtergrond een huis.

https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/3428B16A119F5EDA952CF6CB58EDABDE

Hooghe – Beleg en verovering van Grave

Een kruising tussen een kaart en vogelvlucht van Grave, in het midden stroomt de Maas, Aan de bovenkant ligt grave aan de onderkant een ander bastion. Op de voorgrond Willem II met zijn soldaten. Over de wegen zie je de troepen richting de vesting lopen.

http://hdl.handle.net/10934/RM0001.COLLECT.443569

Hoogers – Afbeelding van een groepje boeren dat overmeesterd wordt door een opstekende storm

Middenin een boom en wat struiken die naar rechts waaien. Ze hebben gereedschap bij zich en zitten bij een kapotte kar. Ze proberen de inhoud van de kar vast te houden. Achter hun de Nederrijn met woeste golven. Links op de achtergrond schijnt de zon en daar staat de toren van de Cunerakerk in Rhenen. Rechts op de achtergrond is het donker en onweert het boven het donkere silhouet van de Grebbeberg.

https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/78CF82F50C1B53F5B04790B9899D76D0

Wouwerman – Slagveld

Een kluwe van paarden en mensen is duidelijk onderdeel van een groter gevecht van de cavalerie. Op de grond liggen dode en stervende mensen en paarden, mensen gaan elkaar vanaf paarden en vanaf te grond te lijf met alles wat ze hebben: pistolen, speren, zwaarden, dolken. Links ontvlucht een man die zijn arm vast houdt het strijd gewoel. Rondom de scene hangen wolken (kruitdampen?).

https://www.nga.gov/collection/art-object-page.117959.html

Anoniem – Het Vliegend Legertje van de patriotten bij Delft

In een oerhollands weidelandschap met in de verte molens ligt voor een stad waarvan we alleen de torens zien een tentenkamp met allemaal witte Voor de tenten staan een aantal reiswagens en vele paarden.

http://hdl.handle.net/10934/RM0001.COLLECT.242494

Cuyp – Dame en heer te paard in een landschap

Een heer in het bruin met lang haar rijdt op een zwart paard, een dame in het blauw op een wit paard. Er achter lopen wat honden, het lijkt of ze een spoor volgen. Op korte afstand achter de dame en heer loopt een man te voet met twee jachthonden aan een touw, op de achtergrond nog twee ruiters. Ze rijden door een Italiaans aandoend landschap.

https://www.nga.gov/collection/art-object-page.1152.html

Pagina 45 van 107

Mogelijk gemaakt door WordPress & Thema door Anders Norén